Categorie op Promotie

QR Code in jouw communicatiestrategie (voorbeelden)

In mijn blog van december 2019 schreef ik dat een qr code maken een comeback zou krijgen. Niet de reden waarom ik dacht, namelijk dat telefoons en ingebouwde scanner hebben, maar vanwege Corona. Dat had natuurlijk niemand kunnen bedenken. Ik zelf heb afgelopen jaar de QR code dan ook veelvuldig ingezet. Hieronder deel ik graag de voorbeelden.

QR Code voorbeelden

Waarom is dit zo ideaal? Informatie verandert voortdurend. Voordat je het weet is ‘geprint’ materiaal achterhaald. Door de combinatie van offline en online krijgen materialen echter een veel langere houdbaarheidsdatum. Lange teksten zijn ook niet prettig op promotiemateriaal. Is iemand daadwerkelijk geïnteresseerd dan bied je direct de mogelijkheid om verder te lezen. Lange URL’s onthoudt in het algemeen niemand. En weten ook allemaal hoe moeilijk het is om een bezoeker op de juiste pagina te krijgen als ze op je hoofdpagina landen. Dus ook hier weer een zeer gebruikersvriendelijke oplossing.

  1. Visitekaartjes – Wil je specifiek iets onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van een QR code op een visitekaartje. Bijvoorbeeld naar de pagina ‘mijn team’ op je website of op de pagina waar alle documentatie te downloaden is.
  2. Verpakking – Een belangrijke verwerkingsinstructie maar geen mogelijkheid deze in de verpakking te verwerken? Dan biedt een sticker met een QR code uitkomst.
  3. Posters  – Versterk je boodschap door de geïnteresseerde een landingspagina te bieden waar ze direct meer informatie kunnen krijgen of bijvoorbeeld een sample kunnen aanvragen.
  4. Advertenties – Idem geldt voor advertenties.
  5. Winacties – Het laten met een winactie is op deze wijze ook heel eenvoudig.
  6. Prijskaartjes – Zijn de prijzen van producten aan verandering onderhevig? Dat is eenvoudig op te lossen door een productkaartje te voorzien van een QR code die verwijst naar de online prijs in uw webshop. Super handig, altijd up-to-date!
  7. Productkaartjes – Hier geldt het zelfde. Verwijs naar een online pagina waar alle informatie over het product staat.
  8. Brochures – Content moet specifiek en to the point zijn. Dat geldt ook voor brochures. In een promotiefolder voor een product gaat u niet de volledig handleiding vermelden. Of uw volledige duurzaamheidsprogramma. Maar met een QR code lost u dat eenvoudig op door naar de digitale versies te verwijzen. Zo bent u toch volledig zonder de content van de brochure te moeilijk te maken voor de lezer.

Hopelijk heb ik je met deze voorbeelden op ideeën gebracht! Heb je zelf nog leuke dingen bedacht met een QR code? Laat deze dan gerust hieronder achter in een berichtje. Dank je wel!

Mediaplanning

Voorbeeld mediaplanning

Mediaplanning is een onderdeel van het mediaplan en is eigenlijk de plaatsingskalender van de middelen die gekozen zijn om een bepaalde groep mensen te bereiken.  Hier gaat natuurlijk een strategisch mediaplan aan vooraf (doelgroep, boodschap, doelstellingen, budget, etc). De mediaplanning zelf is dus niet meer dan een overzicht gerangschikt naar datum met de verschillende kanalen en gekozen plaatsingen.

Bij het maken van de mediaplanning kunnen we de 5w’s als uitgangspunt nemen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Op deze wijze beantwoordt de mediaplanning ook als een beknopte samenvatting van het communicatieplan. Zo is het voor iedereen in één oogopslag duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.

>> Download hier een voorbeeld: mediaplanning voorbeeld excel


Inzet mix van media en frequentie

Het inzetten van een mix van media werkt vaak beter dan het inzetten van één kanaal. Ieder kanaal heeft immers zijn eigen kracht. Ook het aantal keer dat een boodschap gezien wordt versterkt de kracht. Immers, de kracht van reclame ligt in de herhaling.  Waarom werkt de kracht van herhaling?

  • Mensen moeten iets vaker zien of horen om de boodschap te onthouden
  • Pas als mensen iets vaker hebben gezien gaan ze het herkennen als ‘merk’
  • Vertrouwen winnen kost tijd, dat gaat niet over één nacht ijs
  • Hoe vaker mensen iets zien, hoe eerder ze de boodschap ook daadwerkelijk geloven

Seminar, congres of symposium

Het verschil tussen typen bijeenkomsten uitgelegd

Wat is nu eigenlijk de betekenis van seminar, congres, symposium of conferentie? En waar verschillen deze bijeenkomsten zich van elkaar? Eigenlijk zijn de verschillen niet zo heel groot. Het gaat in alle gevallen om informatieoverdracht tussen twee partijen. Welke naam u kiest voor uw evenement is echter wel belangrijk voor het verwachtingspatroon van de genodigden. In dit artikel leg ik u graag de verschillen uit.

 

Wat is een seminar?

Een seminar staat in het teken van informatieoverdracht met een onafhankelijk karakter. De genodigden verwachten een breed aanbod aan informatie. Het liefst verzorgt door meerdere bedrijven. Bij een seminar gaat het om “leren en kennis verbreden” binnen een bepaald interesse- of vakgebied. De doelstelling van een seminar is vaak “de klant helpen bij het maken van een keuze door juiste en verdiepende informatie te geven”.

Komt een seminar ten goede aan de hele branche? Dat geeft u de mogelijkheid om meerdere bedrijven als participant te vragen. Ook kunt u hiermee nog eens de kosten delen. Voorbeelden hiervan zijn campagnes van Productschap Tuinbouw of Vlees.

 

Een seminar heeft een onafhankelijk karakter

Een seminar kan georganiseerd worden door één initiatiefnemer. Deelnemers verwachten echter wel dat het onderwerp vanaf meerdere kanten belicht wordt. Daarom dienen dus ook gastsprekers en andere bedrijven bij de organisatie betrokken te worden. Als u het seminar alleen organiseert zal de invulling niet als onafhankelijk worden gezien en krijgt u zeker minder bezoekers.

 

Wat is een congres?

Een congres is een informatieve bijeenkomst en staat in het teken van gezamenlijk overleg (tweerichtingsverkeer). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een partijcongres van een politieke partij. De deelnemers gaan hierbij openlijk in discussie met de partijleiders.

 

Verschil congres en conferentie

Een synoniem voor het woord congres is conferentie. Ook in dit geval gaan deelnemers openlijk de discussie met elkaar aan en worden standpunten verdedigd. Het woord conferentie wordt eerder gebruikt voor een maatschappelijk of sociaal thema. Het woord congres wordt eerder gebruikt bij een zakelijk of wetenschappelijk thema.

 

Wat is een symposium?

Een symposium in een informatieve bijeenkomst met een wetenschappelijk karakter. Deelnemers komen hier expliciet naar toe om te leren en zich te verdiepen in bepaalde materie (eenrichtingsverkeer). Uiteraard is er meestal wel ruimte voor vraag en antwoord.

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om duizenden mensen te bereiken. Daarbij is de kracht van video tientallen keren groter dan geschreven tekst. Het is zo verbazingwekkend eenvoudig om een filmpje op internet te krijgen, dat ik mij erover verbaas dat er niet meer gebruik van gemaakt wordt door de zakelijke markt. Ik raad aan zeker te gaan nadenken over uw videomarketingstrategie.

 

Screenpresentatie

Met software is het mogelijk om uw eigen beeldscherm op te nemen en daarbij tekst in te spreken. Denk hierbij aan een eenvoudige powerpoint presentatie. In dit geval geeft u de presentatie dus niet voor een groep mensen, maar gewoon op kantoor achter de computer met een microfoon. Upload de video en deze kan vervolgens honderden keren worden bekeken zonder dat u de presentatie zelf hoeft te geven. Natuurlijk moet u dan wel een pakkende presentatie maken!

 

Bedrijfsvideo’s

Bedrijfsvideo’s zijn niet nieuw in marketingland, hoe u er mee om kunt gaan wel. Wordt uw bedrijfsvideo alleen uit de kast gehaald als u een presentatie moet geven voor een grote groep klanten? Of staat deze al online en is deze geïntegreerd in de website? Dan bent u goed bezig. Ga nog een stap verder en maak korte filmpjes over die speciale machine die u in huis heeft, breng montagetips in beeld of laat zien hoe u het beste de goederen kunt laden en lossen. Videomarketing is een eenvoudige en onderschatte marketing tool. Het geeft een persoonlijke dimensie aan uw bedrijf in de online communicatie en het kan helpen uw vindbaarheid op internet enorm te verbeteren (SEO).

 

Review video’s

Mensen zijn gek op reviews. Als meer mensen het kopen moet het wel goed zijn! Gaat u uw eigen gedrag maar na. Als u online iets wilt aanschaffen, kijkt u dan ook bij de reviews of laat u deze links liggen? U kijkt hier ongetwijfeld naar, net als iedereen. Heeft u trouwe klanten of mooie referentieprojecten? Neem dan ook eens een video op en plaats deze als review bij een product. Het hoeven echt niet altijd de meest professionele video’s te zijn. Sterker nog, een amateurvideo straalt misschien nog wel meer vertrouwen uit dan een gepolijste professionele opname.

 

YouTube

Het gebruik van YouTube is eenvoudig en gratis. Op eenvoudige wijze kan een video ook op de website worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat de filmpjes ook gebuikt worden door Google voor het plaatsen van advertenties (adwords). Let dus goed op dat u de advertentieoptie uitgeschakeld in uw account en implementeer een code die voorkomt dat YouTube adviezen geeft voor andere video’s. De kans is groot dat op uw website dan de filmpjes van uw concurrent worden geadviseerd. En dat wil u natuurlijk niet!

Mediaplan

Het medialandschap is mede door de komst van internet zeer uitgebreid. Vroeger was de keuze beperkt, tegenwoordig kunt u het zo gek niet bedenken of er is een website of community te vinden op internet. Het succes van uw communicatie wordt bepaald door uw mediaplan. Daarom is het goed om u regelmatig te verdiepen in de nieuwe vormen van media. Misschien trekt social media u persoonlijk niet aan, maar ga niet voorbij aan het feit dat uw doelgroep zich hier waarschijnlijk wel bevindt. De jongere generatie, de klant van de toekomst (generatie Z), zal een leven zonder zich niet meer kunnen voorstellen…


Inhoud mediaplan

Een mediaplan bestaat uit een aantal onderwerpen:

  1. Doelstellingen = vaststellen doelgroep en gewenst bereik
  2. (Voorlopig) budget = welk budget heb je ter beschikking om je doelstellingen te bereiken?
  3. Strategie = welke media ga je inzetten en waarom?
  4. Mediaplanning
  5. Definitief budget

Crossmediaal mediaplan

Er wordt veel gesproken over crossmediale strategie, dus het plaatsen van uw boodschap in verschillende media. We weten inmiddels dat het belangrijk is dat uw boodschap niet alleen online maar ook via offline media bij uw doelgroep terecht komt. Ook kan uw offline boodschap niet zonder een online boodschap, of wel uw website. Uw website dient immers niet alleen om gevonden te worden via de zoekmachine maar ook om uw boodschap te bevestigen. Crossmediale strategie werkt versterkend.

Waar snel aan voorbij wordt gegaan is de multimediale strategie. Dit geldt met name voor het online gedeelte. De keuze uit verschillende media (platforms) is online nog groter dan offline. Ook geldt dat mensen een sterkere voorkeur hebben voor een bepaald medium. Denk aan de Twitteraar versus de Facebook-gebruiker. Kies in ieder geval een aantal online media die passen bij de doelgroep en het liefst niet te veel overlappend zijn om een maximaal bereik te realiseren.


SEA – search engine advertising

SEA, of wel Google Adwords, is een mooie en snelle manier om uw doelgroep te bereiken. Een effectievere manier bestaat er bijna niet.  De zoekmachine toont uw advertentie immers alleen bij de geïnteresseerde gebruiker. Dit gebeurt niet eenmaal maar tientallen malen tijdens het surfen. Andere websites maken immers weer gebruik van Google Adsense om advertentie-inkomsten te genereren. Niet alleen de daadwerkelijke ‘klikken’ naar uw site, maar ook het aantal keer dat uw advertentie getoond is heeft waarde. Google Adwords geeft ook de mogelijkheid tot beeldadvertenties die de boodschap enorm kunnen versterken.