Categorie op Internet

QR Code in jouw communicatiestrategie (voorbeelden)

In mijn blog van december 2019 schreef ik dat een qr code maken een comeback zou krijgen. Niet de reden waarom ik dacht, namelijk dat telefoons en ingebouwde scanner hebben, maar vanwege Corona. Dat had natuurlijk niemand kunnen bedenken. Ik zelf heb afgelopen jaar de QR code dan ook veelvuldig ingezet. Hieronder deel ik graag de voorbeelden.

QR Code voorbeelden

Waarom is dit zo ideaal? Informatie verandert voortdurend. Voordat je het weet is ‘geprint’ materiaal achterhaald. Door de combinatie van offline en online krijgen materialen echter een veel langere houdbaarheidsdatum. Lange teksten zijn ook niet prettig op promotiemateriaal. Is iemand daadwerkelijk geïnteresseerd dan bied je direct de mogelijkheid om verder te lezen. Lange URL’s onthoudt in het algemeen niemand. En weten ook allemaal hoe moeilijk het is om een bezoeker op de juiste pagina te krijgen als ze op je hoofdpagina landen. Dus ook hier weer een zeer gebruikersvriendelijke oplossing.

  1. Visitekaartjes – Wil je specifiek iets onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van een QR code op een visitekaartje. Bijvoorbeeld naar de pagina ‘mijn team’ op je website of op de pagina waar alle documentatie te downloaden is.
  2. Verpakking – Een belangrijke verwerkingsinstructie maar geen mogelijkheid deze in de verpakking te verwerken? Dan biedt een sticker met een QR code uitkomst.
  3. Posters  – Versterk je boodschap door de geïnteresseerde een landingspagina te bieden waar ze direct meer informatie kunnen krijgen of bijvoorbeeld een sample kunnen aanvragen.
  4. Advertenties – Idem geldt voor advertenties.
  5. Winacties – Het laten met een winactie is op deze wijze ook heel eenvoudig.
  6. Prijskaartjes – Zijn de prijzen van producten aan verandering onderhevig? Dat is eenvoudig op te lossen door een productkaartje te voorzien van een QR code die verwijst naar de online prijs in uw webshop. Super handig, altijd up-to-date!
  7. Productkaartjes – Hier geldt het zelfde. Verwijs naar een online pagina waar alle informatie over het product staat.
  8. Brochures – Content moet specifiek en to the point zijn. Dat geldt ook voor brochures. In een promotiefolder voor een product gaat u niet de volledig handleiding vermelden. Of uw volledige duurzaamheidsprogramma. Maar met een QR code lost u dat eenvoudig op door naar de digitale versies te verwijzen. Zo bent u toch volledig zonder de content van de brochure te moeilijk te maken voor de lezer.

Hopelijk heb ik je met deze voorbeelden op ideeën gebracht! Heb je zelf nog leuke dingen bedacht met een QR code? Laat deze dan gerust hieronder achter in een berichtje. Dank je wel!

QR code terug van weggeweest?

De QR code is al in 1994 ontwikkeld. Ooit dacht ik dat dit helemaal zou doorbreken. Maar niets is minder waar gebleken. Waarom werd het niet populair? Naar mijn mening, omdat je toch een speciale app op je telefoon moest installeren om de code te scannen. En dat is iets wat mensen toch niet graag doen. Maar neem van mij aan, de QR code gaat een come back maken. Waarom? Omdat de meeste smartphones deze optie tegenwoordig standaard in de camerafunctie hebben ingebouwd. Even een code scannen vergt dus geen inspanning meer voor de gebruiker! Daarom biedt het vanaf heden weer meer mogelijkheden voor de marketeer. Een een QR code maken is echt heel eenvoudig!

 

QR code maken

Een QR code is te vergelijken met een barcode. Deze speciale code geeft een webadres aan. Een QR code maken is niet moeilijk. Er zijn diverse sites waarop je gratis een code kunt aanmaken.

Naast statische codes zijn er ook dynamische QR codes aan te maken. Hiermee kan de verwijzing van de link gewijzigd worden zonder de QR-code te hoeven te verversen. Dat is dus hartstikke handig, zeker voor promotiemiddelen met een lange levensduur (denk aan stickers en posters)! En biedt ook weer meer voordelen dan het afdrukken van een volledige URL.

 

Online code generators

qr code maken

Code scannen

Er zijn verschillende codes in omloop. Generieke codes die verwijzen naar een webpagina maar ook speciale codes om te betalen.  Niet iedere combinatie van QR code en scanner of app leidt daarom tot het gewenste resultaat! Let op: voor alle soorten QR codes geldt dat je ze niet moet scannen als je niet zeker weet wie ze heeft uitgegeven. Wees vooral waakzaam bij codes op papieren facturen of in e-mails. Fraudeurs kunnen facturen en e-mails onderscheppen en vervalsen. Helaas, ook hier ontkom je niet aan oplichters.

 

Update 2 januari 2021:

QR code heeft een come back gemaakt!

De code heeft inderdaad een come back gemaakt. Niet zoals ik voorspelde doordat deze functie standaard ingebouwd zit in de mobiele telefoon. Maar door iets wat niemand heeft kunnen voorspellen, namelijk Corona! Fysiek papier was in één keer ‘vies’ en de QR code is veelvuldig ingezet om bijvoorbeeld door te verwijzen naar een mobiele menukaart. Wie had dat van te voren kunnen bedenken? Daarom begin in 2021 met een blog met voorbeelden wat je met een QR code kunt doen in je promotiestrategie.

Webwinkel checken op betrouwbaarheid

Doe jij het nog wel eens? Een webwinkel checken op betrouwbaarheid? Ik moet heerlijk zeggen dat ik daar steeds makkelijker in word. Toch blijft het goed om alert te blijven zodat je zeker weet dat je niet opgelicht wordt.

Volgens de consumentenbond is het aantal nep webwinkels erg hoog. Naar schatting is minstens 1 op de 5 webwinkels onbetrouwbaar (bron website, juli 2019). Vooral Chinese nepwebwinkels nemen toe. Check onderstaande punten om echt van nep te onderscheiden.

 

Tips om een webwinkel te checken

  • Contactgegevens checken. Controleer altijd of de contactgegevens op de website staan. Ontbreekt deze informatie of is het onduidelijk? Dan moeten alarmbellen direct gaan rinkelen.
  • Check de voorwaarden. Zijn de prijzen en bezorgkosten realistisch? En nog belangrijker, kun je de goederen retour sturen? Want als je de goederen retour moet sturen naar China dan zijn de portokosten hoger dan dat de producten waard zijn.
  • Google naar de webshop.  Vertrouw je het niet? Dan is het altijd slim even te googlen op de webwinkel. Voer de naam van de site in met woorden als klacht, betrouwbaar, oplichting en je zult snel genoeg zien of je hier wel of niet iets moet kopen.
  • Is er een keurmerk? Staat er een keurmerk op de website? Bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg, Keurmerk Webshop of Qshop kenmerk? Ga naar de site van het betreffende keurmerk en controleer daar of de webwinkel is aangesloten. Want let op, een logo kan misbruikt worden en wil nog niet zeggen dat ze ook echt het keurmerk hebben!
  • Algemeen logo. Voor nepwebshops worden standaardlogo’s gebruikt met algemene termen.
  • Hoge kortingen en alles op voorraad? Ook dat is een teken aan de wand. Het gezegde te goed om waar te zijn bestaat niet voor niets! Is de hele collectie afgeprijsd, met zeer hoge kortingen, en ondanks dat de hele collectie in alle maten op voorraad? Dan klopt er zeker iets niet.

PS: De reden dat ik dit artikel heb geschreven? Ik ben er zelf tijdens black Friday ingetrapt. Ik heb besteld bij een Chinese webwinkel, waarvan ik dacht dat het een Duitse webwinkel was. En tot heden geen spullen maar wel betaald! Het ging om de onbetrouwbare site Modetalente. Wat heb ik gedaan om te voorkomen dat andere mensen ook gedupeerd worden? Ik heb ACM de site gemeld, als ook bij de Fraude Helpdesk. Ook heb ik de registrar van het domein, in dit geval GoDaddy, op de hoogte gesteld van het misbruik. Hopelijk heeft dit effect en wordt de site uit de lucht gehaald.

Zoekwoorden via Google Trends

Ben je blogger? Soms ontbreekt de inspiratie voor een artikel. Maak dan eens gebruik van Google Trends! Dit is ook zo’n mooie dienst van Google die inzicht geeft in het zoekwoordengedrag van mensen. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.

 

Hoe werkt Google Trends?

Dat is niet zo heel moeilijk. Ik neem aan dat je vast wel een Google Account heb? Meer heb je namelijk niet nodig om gebruik te maken van deze zoekwoorden tool. Ga naar de homepage van Google Trends en meld je aan. Nu kun je twee dingen doen. Of bekijken want de interesse is in een bepaald zoekwoord of op onderzoek uitgaan wat de populaire en opkomende termen zijn.

Ik zocht in de laatste week van november op populaire zoekwoorden, vlak voor black friday. Natuurlijk stond dat op nummer 1! Maar ik zag ook Utopia, val van de Berlijnse muur, sinterklaasjournaal 😉 en Museo del Prado in het lijstje staan. Sommige onderwerpen zijn vanzelfsprekend maar dat de val van de Berlijnse muur deze maand 30 jaar geleden was of dat Museo del Pardo 200 jaar bestaat… dat waren voor mij nieuwe weetjes. En dat kan je soms helpen bij het schrijven van actuele blogs.

Oja, je kunt ook automatisch nieuwsberichten ontvangen wanneer een bepaald zoekwoord trending is.

 

Google Trends gebruiken voor seo

Google Trends is ideaal om te gebruiken voor seo (websiteoptimalisatie). Type op de homepage je zoekwoord in en je krijgt een resultatenoverzicht met de populariteit maar ook gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Vooral dat laatste geeft een richting aan voor de inhoud van je blog. Ik maak hier vaak gebruik van.

Wat is Google Adsense?

De functie van Google kent iedereen maar wat is Adsense? Ik leg je dat graag nader uit. Waarom ik dit doe? Omdat ik er mensen mee kan helpen die op zoek zijn naar deze informatie maar ook omdat ik zelf ook inkomsten genereer met deze site. Ik ben zelf al jaren niet meer aan het werk als zelfstandig marketeer, maar mijn website hou ik om deze redenen wel in de lucht. Niet dat ik er rijk van word, maar het is leuk om ermee te  experimenteren. En dat kan ik voor mijn werkgever natuurlijk ook weer toepassen. Lees in deze blog meer over Google Adsense.

 

Geld verdienen met je website

Voordat ik deze blog ging schrijven heb ik eerst een zoekwoorden  onderzoek gedaan. Wat wordt er nu veel gezocht door mensen? En daar komt dan de term geld verdienen met je website uit. Ik neem aan dat mensen hiermee niet bedoelen een webshop, want dat is duidelijk. Dus ik ga in deze blog in op passieve inkomsten via je site. Want je ziet het zelf ook vast wel, al die advertenties die verschijnen als je een pagina opent. Zo ook op deze pagina!

 

Inkomsten met Google Adsense

Adsense is een onderdeel van Google. Google is bekend als zoekmachine maar deze organisatie heeft tientallen diensten. En deze diensten koppelen ze allemaal heel slim aan elkaar. Natuurlijk verdienen ze daar flink geld mee, maar voor ons als gebruiker biedt dat ook heel veel voordelen. Maar, dat is een ander verhaal. We gaan het hier over inkomsten met Google Adsense hebben.

Misschien heb je wel gehoord van Adwords. Dat is een dienst van Google waarmee bedrijven online kunnen adverteren. Deze advertenties zijn te zien als je zoekt in de zoekmachine van Google, maar diezelfde advertenties staan ook op websites van anderen. Dat Google daar ook de advertenties kan plaatsen komt omdat deze websites zichzelf beschikbaar hebben gesteld met hun aanmelding in Google Adsense. Dit kun je als particulier ook doen. Je site moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De content moet uniek zijn en waarde bieden, de site moet navigatievriendelijk zijn én mag niet uitsluitend dienst doen als advertentiesite.

 

Wat levert een website op?

Dan wil je natuurlijk graag weten wat het je op kan leveren. Dat is geheel afhankelijk van het onderwerp waarover je website gaat en of je in staat bent voldoende bezoekers te trekken. Ik heb bijvoorbeeld ook een website met recepten. Ik vind koken leuk en ik schrijf mijn favoriete recepten graag op. Vroeger deed ik dit in een kladblok, nu doe ik dat op internet. Levert mij dit veel op? Nee helaas, er zijn zo ontzettend veel websites met recepten dat dit niet interessant meer is. Het is echt heel erg moeilijk om bovenaan in de zoekmachine te komen met je website. Want net zoals het in de ‘normale wereld’ werkt, hoe meer concurrentie hoe harder de strijd.

Hier zijn we direct aangekomen bij de uitdaging: hoe krijg je voldoende bezoekers op je site? Dit kun je om meerdere manieren voor elkaar krijgen. Of je zorgt dat je site vindbaar is in de resultaten met SEO (lees meer over websiteoptimalisatie) of je trekt bezoekers door een actief account op Social Media. Maar voor beide methode geldt, je zult er tijd en energie in moeten steken. Als je dit leuk vindt omdat het je hobby is of omdat je over je hobby schrijft dan is dit helemaal niet erg. Doe je het alleen om geld te verdienen, dan denk ik niet dat je dit volhoudt op de lange termijn. Sorry.

 

Geld verdien je met clicks of bezoekers

Er zijn twee bronnen van inkomsten. Dat zijn clicks (mensen die op een advertentie klikken) of bezoekers (mensen die de advertenties zien maar die niet op de advertentie klikken). Bij een click gaat iemand echt door naar de site van de adverteerder. Dat genereert de meeste inkomsten. Bij bezoekers krijgt je een vergoeding voor het aantal keer dat bezoekers advertenties zien. Sommige merken werken aan hun naamsbekendheid en hebben niet als doel dat je de website bezoekt. Wel willen ze hun naam onder de aandacht brengen. Dit brengt echter maar een paar centen op. Dus je zult heel erg veel bezoekers moeten genereren om er echt geld mee te verdienen.

 

Wat levert een click op?

Een click op een advertentie kan Euro 0,04 opleveren maar ook Euro 0,65. Dat ligt aan de content en hoe hoog de concurrentie is op dat zoekwoord. Schrijf je bijvoorbeeld over ‘felgekleurde heidebloemetjes’ dan zal dit een hele specifieke doelgroep trekken maar er zullen weinig adverteerders bieden op deze plek. Google Adsense laat dan wel een advertentie zien, maar die heeft dan geen relatie tot het onderwerp. Dan is de verdienste per click meestal laag. Ik kan zelf geen gemiddelde noemen want het loopt heel erg uiteen. Soms heb ik een click die Euro 0,65 cent op levert, maar soms is het inderdaad maar een paar cent. Ik heb in ieder geval nog onvoldoende bezoekers om er rijk van te worden ;-). Het is wel gewoon leuk.

 

Als je het goed doet, klikt gemiddeld 2% van de bezoeker op een advertentie. Reken maar uit hoeveel bezoekers je moet hebben voor een beetje leuke inkomsten!

Inkomsten via YouTube

Je hoort het wel in de media, YouTubers die enorme bedragen verdienen met het plaatsen van online video’s. YouTube is ook van Google en ook hier kun je je account aanbieden voor het plaatsen van advertenties. Dit is ook een wereld op zich geworden. Vooral de game industrie is hier groot. Er zijn YouTubers die online spelletjes spelen en zich daarbij zelf opnemen. Die video’s worden miljoenen keren bekeken.  Het schijnt dat 1 miljoen views ongeveer 1.000 Euro oplevert. Die bedragen zijn een beetje geheim en daar wordt geen openheid over gegeven. Maar ook hier geldt, voordat je zo’n grote fan-base hebt dat een miljoen views haalbaar is moet je er toch al heel veel uren in geïnvesteerd hebben voordat het wat oplevert.