QR Code in jouw communicatiestrategie (voorbeelden)

QR Code in jouw communicatiestrategie (voorbeelden)

In mijn blog van december 2019 schreef ik dat een qr code maken een comeback zou krijgen. Niet de reden waarom ik dacht, namelijk dat telefoons en ingebouwde scanner hebben, maar vanwege Corona. Dat had natuurlijk niemand kunnen bedenken. Ik zelf heb afgelopen jaar de QR code dan ook veelvuldig ingezet. Hieronder deel ik graag de voorbeelden.

QR Code voorbeelden

Waarom is dit zo ideaal? Informatie verandert voortdurend. Voordat je het weet is ‘geprint’ materiaal achterhaald. Door de combinatie van offline en online krijgen materialen echter een veel langere houdbaarheidsdatum. Lange teksten zijn ook niet prettig op promotiemateriaal. Is iemand daadwerkelijk geïnteresseerd dan bied je direct de mogelijkheid om verder te lezen. Lange URL’s onthoudt in het algemeen niemand. En weten ook allemaal hoe moeilijk het is om een bezoeker op de juiste pagina te krijgen als ze op je hoofdpagina landen. Dus ook hier weer een zeer gebruikersvriendelijke oplossing.

  1. Visitekaartjes – Wil je specifiek iets onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van een QR code op een visitekaartje. Bijvoorbeeld naar de pagina ‘mijn team’ op je website of op de pagina waar alle documentatie te downloaden is.
  2. Verpakking – Een belangrijke verwerkingsinstructie maar geen mogelijkheid deze in de verpakking te verwerken? Dan biedt een sticker met een QR code uitkomst.
  3. Posters  – Versterk je boodschap door de geïnteresseerde een landingspagina te bieden waar ze direct meer informatie kunnen krijgen of bijvoorbeeld een sample kunnen aanvragen.
  4. Advertenties – Idem geldt voor advertenties.
  5. Winacties – Het laten met een winactie is op deze wijze ook heel eenvoudig.
  6. Prijskaartjes – Zijn de prijzen van producten aan verandering onderhevig? Dat is eenvoudig op te lossen door een productkaartje te voorzien van een QR code die verwijst naar de online prijs in uw webshop. Super handig, altijd up-to-date!
  7. Productkaartjes – Hier geldt het zelfde. Verwijs naar een online pagina waar alle informatie over het product staat.
  8. Brochures – Content moet specifiek en to the point zijn. Dat geldt ook voor brochures. In een promotiefolder voor een product gaat u niet de volledig handleiding vermelden. Of uw volledige duurzaamheidsprogramma. Maar met een QR code lost u dat eenvoudig op door naar de digitale versies te verwijzen. Zo bent u toch volledig zonder de content van de brochure te moeilijk te maken voor de lezer.

Hopelijk heb ik je met deze voorbeelden op ideeën gebracht! Heb je zelf nog leuke dingen bedacht met een QR code? Laat deze dan gerust hieronder achter in een berichtje. Dank je wel!

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.