Mediaplan

Mediaplan

Het medialandschap is mede door de komst van internet zeer uitgebreid. Vroeger was de keuze beperkt, tegenwoordig kunt u het zo gek niet bedenken of er is een website of community te vinden op internet. Het succes van uw communicatie wordt bepaald door uw mediaplan. Daarom is het goed om u regelmatig te verdiepen in de nieuwe vormen van media. Misschien trekt social media u persoonlijk niet aan, maar ga niet voorbij aan het feit dat uw doelgroep zich hier waarschijnlijk wel bevindt. De jongere generatie, de klant van de toekomst (generatie Z), zal een leven zonder zich niet meer kunnen voorstellen…


Inhoud mediaplan

Een mediaplan bestaat uit een aantal onderwerpen:

  1. Doelstellingen = vaststellen doelgroep en gewenst bereik
  2. (Voorlopig) budget = welk budget heb je ter beschikking om je doelstellingen te bereiken?
  3. Strategie = welke media ga je inzetten en waarom?
  4. Mediaplanning
  5. Definitief budget

Crossmediaal mediaplan

Er wordt veel gesproken over crossmediale strategie, dus het plaatsen van uw boodschap in verschillende media. We weten inmiddels dat het belangrijk is dat uw boodschap niet alleen online maar ook via offline media bij uw doelgroep terecht komt. Ook kan uw offline boodschap niet zonder een online boodschap, of wel uw website. Uw website dient immers niet alleen om gevonden te worden via de zoekmachine maar ook om uw boodschap te bevestigen. Crossmediale strategie werkt versterkend.

Waar snel aan voorbij wordt gegaan is de multimediale strategie. Dit geldt met name voor het online gedeelte. De keuze uit verschillende media (platforms) is online nog groter dan offline. Ook geldt dat mensen een sterkere voorkeur hebben voor een bepaald medium. Denk aan de Twitteraar versus de Facebook-gebruiker. Kies in ieder geval een aantal online media die passen bij de doelgroep en het liefst niet te veel overlappend zijn om een maximaal bereik te realiseren.


SEA – search engine advertising

SEA, of wel Google Adwords, is een mooie en snelle manier om uw doelgroep te bereiken. Een effectievere manier bestaat er bijna niet.  De zoekmachine toont uw advertentie immers alleen bij de geïnteresseerde gebruiker. Dit gebeurt niet eenmaal maar tientallen malen tijdens het surfen. Andere websites maken immers weer gebruik van Google Adsense om advertentie-inkomsten te genereren. Niet alleen de daadwerkelijke ‘klikken’ naar uw site, maar ook het aantal keer dat uw advertentie getoond is heeft waarde. Google Adwords geeft ook de mogelijkheid tot beeldadvertenties die de boodschap enorm kunnen versterken.

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.