Social Media strategie

Social Media strategie

Het lijkt wel het toverwoord van deze tijd, social media. Maar wat is social media? Werkt het wel als u het inzet enkel en alleen uit commerciële overwegingen zonder echt ‘sociaal’ te zijn? Is het een must als onderneming om hieraan mee te doen? Allemaal vragen die de huidige marketeer bezig houden.

Ja, social media is belangrijk maar wel in de context dat uw bedrijf, uw product en uw klanten bepalen hoe, wanneer en wat u inzet. Voor u het weet bent u zelf of uw medewerkers urenlang actief op social media. Maar is het ook effectief en past het in uw marketingplan?

 

Doelstelling social media

Social media kan ingezet worden voor een aantal doelen. Dit kan zijn snel een eenvoudig in contact komen met uw doelgroep, uw relaties op de hoogte houden van informatie, een positief imago creëeren rondom uw product of simpelweg omdat het bijdraagt in de vindbaarheid in zoekmachines.  Oeps, valt het u ook op? Dit klinkt als een heel commerciële benadering van social media! Natuurlijk moet dit niet alleen de redenen zijn. U vindt het ook leuk om te communiceren met mensen, u vindt het leuk om ook andere mensen te volgen en ook hun diensten aan te prijzen. U vindt het leuk om te weten wat uw klanten doen…

 

Duidelijke visie

Welk doel u ook voor ogen heeft, er moet een duidelijke visie achter zitten en passen in het begrip ‘social’. Anders heeft het lang niet zoveel toegevoegde waarde als u zou denken. Er zijn tientallen platforms en in de toekomst zullen er ongetwijfeld afvallen en nieuwe bijkomen. Aan allemaal meedoen? Nee, zeker niet. Kies het platform dat u het meest ligt en voor uw bedrijfsactiviteiten het meest geschikt is. Ook hier geldt, beter één ding goed uitvoeren dan tien dingen half.

Weten hoe u social media zou kunnen inzetten? Organiseer samen met een specialist een brainstorm sessie van een halve ochtend. Dat is net zo effectief als nu internet afzoeken naar nog meer tips en informatie.

Een duidelijke visie met social media? Vergeet dan niet dat dit ook een onderdeel is van uw communicatieplan.

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.