Voorbeeld mediaplanning
Mediaplanning is een onderdeel van het mediaplan en is eigenlijk de plaatsingskalender van de middelen die gekozen zijn om een bepaalde groep mensen te bereiken. Hier gaat natuurlijk een strategisch mediaplan aan vooraf (doelgroep, boodschap, doelstellingen, budget, etc). De mediaplanning zelf is dus niet meer dan een overzicht gerangschikt naar datum met de verschillende kanalen en gekozen plaatsingen.
Bij het maken van de mediaplanning kunnen we de 5w’s als uitgangspunt nemen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Op deze wijze beantwoordt de mediaplanning ook als een beknopte samenvatting van het communicatieplan. Zo is het voor iedereen in één oogopslag duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.
>> Download hier een voorbeeld: mediaplanning voorbeeld excel
Inzet mix van media en frequentie
Het inzetten van een mix van media werkt vaak beter dan het inzetten van één kanaal. Ieder kanaal heeft immers zijn eigen kracht. Ook het aantal keer dat een boodschap gezien wordt versterkt de kracht. Immers, de kracht van reclame ligt in de herhaling. Waarom werkt de kracht van herhaling?
- Mensen moeten iets vaker zien of horen om de boodschap te onthouden
- Pas als mensen iets vaker hebben gezien gaan ze het herkennen als ‘merk’
- Vertrouwen winnen kost tijd, dat gaat niet over één nacht ijs
- Hoe vaker mensen iets zien, hoe eerder ze de boodschap ook daadwerkelijk geloven