communicatieplanEen communicatieplan steekt anno 2014 heel wat anders in elkaar dan een aantal jaar geleden. Of het nu gaat om klantcontacten onderhouden, het werven van nieuwe klanten of het bouwen aan uw naamsbekendheid, communicatie vindt voor het grootste gedeelte digitaal plaats.

Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar adverteren in print is voor de meeste ondernemers weggegooid geld. Het contactmoment met uw doelgroep is maar zeer beperkt, als uw boodschap überhaupt al onder de aandacht komt. Uw strategie blijft uiteraard de basis voor het communicatieplan, daar is niets in gewijzigd. Wat is uw boodschap en welk doel wilt u daarmee bereiken? Die antwoorden hierop vormen de start voor het bepalen van uw communicatieplan.

Website

Het wordt soms wel eens vergeten in een communicatieplan, de eigen website. Een website is al net zo normaal geworden als dat er een kantoorpand nodig is om het bedrijf te huisvesten. Maar is dit wel zo? Uw website moet als het goed is meer zijn dan een digitale folder, of zoals ook wel gezegd wordt, het visitekaartje. Een website kan voor u werken als u er de juiste tijd en energie in steekt. Een website moet aan veel eisen voldoen maar bovenal vindbaar zijn voor uw doelgroepen en de gewenste informatie bevatten. Uw website is de eerste indruk en draait het vaak niet om de eerste indruk?

Nieuwsbrieven

Uw accountmanagers hebben waarschijnlijk niet altijd tijd om alle contacten binnen de organisatie te onderhouden. Toch is het van belang regelmatig wat van u te laten horen om niet vergeten te worden. Nieuwsbrieven zijn hiervoor ideaal en kunnen zelfs van te voren gepland en geschreven worden. De inzet van e-mailcampagnes is kostenbesparend en eenvoudig uit te voeren. In vergelijking met een mailing per post bespaart u drukkosten, portokosten en opmaakkosten. De resultaten zijn bovendien direct te meten. Een bijkomend voordeel is dat u met een e-nieuwsbrief door middel van hyperlinks traffic kunt genereren naar uw website. Zo weet u ook direct of uw lezers uw boodschap interessant vinden. (Lees onze tips over emailmarketing.)

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om binnen enkele minuten honderden mensen te bereiken (geen mond-tot-mond maar screen-to-screen reclame!). Daarbij is de kracht van video ook nog eens tientallen keren groter dan geschreven tekst. Nadenken over videomarketing hoort ook thuis in de basis van uw communicatieplan. Filmpjes kunnen eenvoudig verspreid worden via uw website, nieuwsbrieven en Social Media. En wist u dat YouTube zelfs de twee na grootste zoekmachine is? (Lees meer over de mogelijkheden van videomarketing.)

Social Media

Social Media is geen trend die weer overvliegt maar een verandering in onze samenleving. De kanalen die opkomen hebben wel elk een eigen levenscyclus en specifieke gebruikersgroep. Met de juiste keuze en gebruik kunt u er veel voordeel mee opdoen. Past één van de kanalen ook bij u? Dan moet dit zeker een aandachtspunt worden in uw communicatieplan. Ook voor uw medewerkers moet duidelijk zijn wat de spelregels zijn. (Lees meer over Social Media.)

Bloggen

U kunt uw reputatie vergroten door het inzetten van externe bloggers of zelf de uitdaging aangaan en met regelmaat als gastblogger een artikel schrijven. Bloggen is leuk omdat het andere richtlijnen kent en ook een stuk persoonlijker gebracht kan worden. Het geeft niet alleen meer gezicht aan uw onderneming, het kan ook enorm bijdragen aan de vindbaarheid van uw website! Uitgangspunt is natuurlijk wel dat u hiervan plezier beleeft, anders kunt u het tekst schrijven beter uitbesteden.

Actiesites

Voor bedrijven met een breed diensten- en productenaanbod kant het aan te raden zijn rond specifieke onderwerken actiesites te lanceren. In deze tijd is het belangrijk de informatie snel en beknopt onder de aandacht te brengen. Actiesites bieden bovendien een goede basis om te optimaliseren op zoekwoorden of voor online adverteren met een directe call-to-action.

Online adverteren

Online adverteren is een ideale aanvulling op uw online aanwezigheid. Een advertentie is binnen een paar uur online en  u kunt direct in contact komen met uw doelgroep. Kennis van dit medium (in de termen van kosten, bereik en conversie) is een vereiste om resultaat te boeken.