Emailmarketing

Emailmarketing

Een emailmarketingcampagne heeft voor een deel dezelfde vragen te beantwoorden als een andere communicatiecampagne. Wat wilt u bereiken met emailmarketing? Wilt u naamsbekendheid creëren, de verkoop van een product stimuleren of relaties informeren? Zoals iedere campagne begint ook emailmarketing met het formuleren van een heldere doelstelling. Heeft u eenmaal besloten om een e-mailing op te zetten, dan gelden andere wetten dan bij een gewone mailing.

 

Spam of  toch niet?

Een emailcampagne is geen spam, mits het natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoet. Het is toegestaan bestaande relaties informatie toe te sturen, maar u moet er wel voor zorgen dat geadresseerden zich ten allen tijde kunnen afmelden voor de e-mailing (opt-out). Bij nieuwe contacten ligt het wat gecompliceerder. Deze ontvanger moet wel vooraf toestemming hebben gegeven om e-mail van de organisatie te ontvangen (dubbel opt-in).

 

Onderwerp: kort en bondig

Zorg ervoor dat het onderwerp van de e-mail kort is. Een kort en bondig onderwerp is volledig zichtbaar in de mailbox. Prikkel uw relatie om de e-mail te openen met een pakkende tekst. Wek nieuwsgierigheid op.

 

Bijlagen: niet doen

Het meesturen van bijlagen moet worden vermeden. Wilt u toch graag een bijlage toevoegen? Maak van de informatie die u wilt delen een webpagina of maak er een bestand van dat de ontvanger zelf kan downloaden.

 

Opbouw: kom meteen terzake

Bij het samenstellen van een e-mailing is het belangrijk de ontvanger direct aan te spreken. Als ontvangers moeten scrollen om achter het doel van een e-mailing te komen, is het risico groot dat u hun aandacht verliest en dat ze niet verder lezen. Daarnaast is het belangrijk dat de eerste hyperlink in een e-mailing zichtbaar is zonder dat de ontvanger hoeft te scrollen. Op deze wijze wordt het klikgedrag gestimuleerd.

 

Boodschap: kort en helder

Vooral bij e-mailmarketing geldt dat de boodschap kort en helder moet zijn. Teveel informatie of aanvullende aanbiedingen doen de respons afnemen. Internetgebruikers zijn gewend om informatie snel te scannen op relevantie. Als de informatie niet ‘to the point’ is of er staan meerdere boodschappen in een mail, drukt de ontvanger als snel op de delete knop.

 

Maak e-mailings persoonlijk

Spreek relaties persoonlijk aan. Onderzoek toont aan dat hoe meer persoonlijke elementen in een e-mail worden opgenomen hoe meer respons een e-mail krijgt. De meest optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van een relatie en voldoet aan de afzonderlijke wensen en interesses van iedere geadresseerde. De mate van personaliseren is echter afhankelijk van de aard van de mailing zoals een nieuwsbrief, aankondiging of aanbieding. Maar ook van uw tijd en middelen.

 

Planning

Is de bedoeling dat de campagne actie oproept? Plan de campagne dan zorgvuldig en licht medewerkers in. Een slechte of langzame opvolging van aanvragen leidt tot ontevreden mensen. Regel daarom tijdig alle benodigdheden, zodat de respons op de campagne snel en efficiënt kan worden opgevolgd.

 

Een mooie tool om emailcampagnes te beheren en te verzenden is mailchimp.com (gratis voor kleine campagnes).

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.