Marketingcommunicatie staat vaak bol van de mooie kreten. Een nieuwe term die steeds vaker opduikt is “inbound marketing”. Maar wat betekent dat nu precies en wat is hier nieuw aan?
Wat betekent inbound marketing?
Marketingcommunicatie zijn alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om in contact te komen met de doelgroepen. Eigenlijk is marketingcommunciatie meer outbound dan inbound. De verandering in marketingcommunicatie is dat waar wij voorheen eerst de doelgroepen moesten bepalen en vervolgens weten te vinden met de juiste media, het nu veel eenvoudiger is om de juiste doelgroepen aan te trekken. Door juist inzet van alle mediakanalen komen de mensen vanzelf naar ons toe, en dat noemen we inbound marketing!
Voorbeelden inbound marketing
De eerste stap is het aantrekken van uw doelgroepen. Technieken hiervoor zijn: bloggen, social media, zoekwoord-optimalisatie van uw website en inbouwen landingspagina’s. Het komt er in feite op neer zoveel mogelijk waardevolle content plaatsen op verschillende media (multichannel), daarbij rekening houdend met de verschillende stadia van informatiebehoefte (lifecycle content marketing). Als u dit goed doet trekt u uw doelgroepen aan.
De volgende stap is de bezoekers laten terug komen voor meer. Heeft u de doelgroep eenmaal aangetrokken (inbound) dan wilt u ze natuurlijk niet meer laten gaan. Dit doen we door call-to-acion websites, formulieren en inschrijven op onze nieuwsbrief (zie ook onze blog over emailmarketing).