Storytelling

Storytelling

Het wordt steeds moeilijker om aandacht te krijgen voor onze boodschap. Als ondernemer moet u de grenzen blijven verleggen om gehoord en gezien te worden. Ook moet u zich blijven verdiepen in de communicatietrends. Hoewel huidige vormen van communicatie zijn gebaseerd op nieuwe technologieën, de oude kunst van “storytelling” is hierdoor niet anders geworden.

Mensen als Steve Jobs hebben begrepen hoe je ‘verhalen’ kunt gebruiken om organisaties een imago te geven en producten te verkopen. Hierdoor voelen mensen zich betrokken bij het product en zullen ook veel trouwer zijn aan het merk. Het is immers een stukje verpersoonlijking geworden. Maar wel geldt dat het verhaal waar gemaakt moet worden en geen loze belofte is…

 

Voorbeeld storytelling

Reclame is eigenlijk het mooiste voorbeeld van storytelling. Een verhaal van een minuut waarin neergezet wordt waarom dit product voor u onmisbaar is. (Helaas weten we ook dat bij reclamespots de waarheid vaak ver te zoeken is en dit bedoelen we niet met storytelling!)

Wat is uw verhaal achter het bedrijf en product? Wat maakt u uniek, wat zijn de drijfveren, wat draagt u bij aan onze samenleving? Dit verhaal c.q. deze boodschap moet consistent doorvertaald worden in alle communicatiemiddelen en is het startpunt voor uw communicatieplan.

 

Engagement

Er zijn tegenwoordig meer mediakanalen dan ooit te voren. Het grote verschil met vroeger, de consument bepaalt zelf waar ze aandacht aan besteden. Enkel verkoopboodschappen sturen via Facebook of Twitter is geen vorm van ‘storytelling’ en daarmee bindt u ook zeker de doelgroep niet.  Sterker nog, ze zullen u eerder ‘unliken’. Uw verhaal naar buiten moet boeiend, interessant en sociaal zijn. Dan wordt het u vergeven als u er af en toe ook een reclameboodschap doorheen gooit… Zeker als we het hebben over de inzet van social media!

Admin

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.