Leren schrijven van webteksten

SEO vriendelijke website

Graag leer ik je in deze snelle training hoe je webteksten schrijft die SEO-vriendelijk zijn. Maar onthoud één ding, de zoekmachines moeten je pagina vinden maar mensen gaan het lezen. Ik bedoel hiermee dat je onderstaande tips moet toepassen maar het doel van de pagina nooit uit het oog verliezen. En dat is 1) wat wil je met je artikel bereiken en 2) is het voor de lezer aantrekkelijk en fijn lezen. Let op: ik kan je niet ‘leren schrijven’. Schrijven is net zoiets als muziek maken. Je hebt er aanleg voor of niet.

 

SEO Stap 1 – Bepaal het zoekwoord

De eerste stap is het zoekwoord bepalen. Je wilt bezoekers op je pagina krijgen én dat ze een bepaalde actie ondernemen. Voorbeeld: je maakt en verkoopt stickers met bedrijfslogo of eigen ontwerp. Dan wil je mensen mensen op je site krijgen die naar stickers zoeken. Maar wat heb je aan 1.000 mensen op je pagina die gewoon witte blanco sticker vellen willen kopen? Ook niets. Dus verrijk je zoekwoord met de actie. Zoals in onderstaand voorbeeld. Het ultieme pagina zoekwoord zou kunnen zijn: stickers maken, stickers bedrukken of stickers ontwerpen.

Als je begint met typen in de zoekbalk van Google krijg je vaak al handige tips. En anders kun je binnen Google Adwords een gratis zoekwoordplanner vinden.

SEO stap 2 – Verwerk het zoekwoord in de titels

Verwerk het zoekwoord in je paginatitel (zodat het ook in de URL komt te staan) en minimaal één keer in een subtitel. Een prettig leesbare pagina heeft kleine alinea’s en worden gescheiden door duidelijke subtitels. Zo kan de bezoeker ook snel de inhoud scannen en dat is bezoekersvriendelijk!

 


SEO Stap 3 – Het belang van de eerste alinea

In de eerste 100 woorden van de pagina verwerk je het zoekwoord maar geef je ook duidelijk aan wat de bezoeker op deze pagina kan vinden. Zo maak je de pagina SEO-vriendelijk maar ook bezoekersvriendelijk.

 

Het zoekwoord met mate in de overige tekst verwerken

Verwerk het zoekwoord ook in de overige alinea’s. Maar zorg dat het geen spammen wordt. Ca. 2% van de tekst mag uit het zoekwoord bestaan en dat is ruim voldoende. De zoekmachine ziet het anders ook als valse content met als doel bezoekers te trekken. Het doel van zoekmachines is immers de gebruiker een optimale ervaring geven. En dan doen ze alleen door goede links door te geven. Daarom is de tijd die mensen op je site doorbrengen en het aantal pagina’s dat ze aanklikken ook een belangrijk signaal. Laat je dus niet te veel verleiden om inspiratieloze landingspagina’s te creëren. Een truck die door veel SEO-bureaus wordt aangeboden. Hier moet je niet intrappen!

SEO Stap 4 – Schrijf kort en krachtig

Internet is iets anders dan een boek lezen. Mensen zoeken naar informatie, diensten of producten. Schrijf dus kort en krachtig, vermijd moeilijke woorden, houd zinnen en alinea’s beknopt. Spreek de bezoeker persoonlijk aan met u of jij.

SEO Stap 5 – Unieke en actuele tekst

Oudere pagina’s die regelmatig geupdate worden hebben meer waarde boven nieuwe pagina’s. Herschrijf dus regelmatig een alinea of voeg weer nieuwe tekst toe. De tekst op je pagina moet overigens minimaal 300 woorden zijn.

De zoekmachines scannen alle websites ter wereld, dus ze zien direct of je tekst uniek geschreven is of gekopieerd van een andere site. Dus nooit kopiëren! Schrijf je eigen tekst in je eigen schrijfstijl. Kopieer je toch tekst bij voorbeeld van Wikipedia? Verwijs dan liever naar de bron.

 

SEO Stap 6 – Verrijk je pagina met afbeeldingen en video

Zoekmachines waarderen verrijking met foto’s en video’s. Mensen zijn ook meer visueel aangelegd dan tekstueel. Hoewel zoekmachines tegenwoordig foto’s kunnen ‘lezen’, is het wel aan te raden om foto’s een passende naam mee te geven en de omschrijving en alt-tekst te vullen.

SEO Stap 7 – Do and Don’ts

  • Uitgaande hyperlinks op een pagina alleen van goede kwaliteit en alleen als ze betrekking hebben op het thema van de pagina. Als ik vanaf deze pagina in één keer zou verwijzen naar een autogarage dan denkt Google ook… hé waar slaat dat op?
  • Niet te veel uitgaande links, richtlijn is maximaal 3 tot 4. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van de tekstlengte.
  • Met interne linkbuilding, dus verwijzing naar eigen pagina’s, geef je de belangrijkheid aan binnen de site.
  • Verwijder altijd verbroken links. Dat is een teken van verval.
  • Gebruik links met anker-teksten. Dus niet de link op ‘klik hier’ en ‘Lees meer’ maar liever op het zoekwoord zelf.

Websiteoptimalisatie

Vindbaarheid van uw website

Het hebben van een website betekent niet dat u vanzelfsprekend gevonden wordt via zoekmachines. Een website moet goed ingericht zijn en de teksten geoptimaliseerd worden op zoekwoorden. Deze website optimalisatie wordt aangeduid als SEO, de afkorting van search engine optimazation. Onderstaand leest u wat dit precies inhoudt.

 

Inhoud van uw website

Website optimalisatie begint met de belangrijkste uitgangspunten, uw product of dienst, het doel dat u met uw website voor ogen heeft en de potentiële doelgroep. Aan de hand hiervan wordt een zoekwoordenanalyse uitgevoerd. Deze zoekwoordenanalyse wordt verwerkt in het ontwerp (de structuur) van uw website. Google Adwords geeft u gratis tools voor het uitvoeren van een zoekwoord analyse.

 

Structuur van de website

Na de zoekwoordenanalyse kan de structuur van de website worden opgezet. In deze structuur worden de pagina’s bepaald inclusief de URL-naam, te verwerken zoekwoorden, metadescriptions, paginatitel, headers en overige zaken. De metadescription is de omschrijving die bezoekers zien staan in de zoekresultaten van de zoekmachine. Er wordt vaak veel aandacht geschonken aan de teksten op de site maar niet aan deze tekst. En dat terwijl deze tekst heel bepalend is of de bezoeker op de link klikt ja of nee!

 

Teksten

Uiteraard moeten de teksten aansluiten bij uw bedrijf en uw doelgroep. De belangrijkste aandachtspunten bij het tekst schrijven zijn het verwerken van de juiste zoekwoorden en het opbouwen van een consistente structuur met interne hyperlinks.

 

Call to action

Een ‘call to action’ is erop gericht de bezoeker te activeren iets te laten doen. Dit kan zijn iets downloaden, een formulier invullen of een afspraak maken. Een juiste aanpak hiervan hoort ook in de website optimalisatie strategie thuis.

 

Landingspagina

Heeft u een goede website maar weinig bezoekers? Een manier om bezoekers te vangen zonder uw hele website om te bouwen is het creëren van een landingspagina. Een landingspagina is één enkele pagina geschreven rondom een uniek zoekwoord. Een landingspagina is ideaal om aandacht te vragen om een bepaald onderwerp. Zoals deze site die geschreven is om mensen te wijzen op de gevaren van online beleggen.

Uw website hoger in Google

Tips om uw website hoger te laten scoren in Google

Wilt u met uw website hoger scoren in Google? Maak eerst een analyse van uw website met deze tips. Een website valt of staat met de juiste inhoud. Soms kunnen een paar kleine wijzigingen al voor verbetering zorgen. Onderstaande tips zijn bedoeld om als “schrijver” zelf eenvoudig verbeteringen te kunnen aanbrengen. Uiteraard zijn er in het technische ontwerp meer zaken waar op gelet moet worden. Deze taken horen thuis bij de beheerder en/of ontwerper van de website.

 

Domeinnaam

De domeinnaam is absoluut belangrijk voor Google. Een zoekwoord in de domeinnaam heeft voordelen. Wilt u een nieuwe website beginnen dan kunt u overwegen om een andere domeinnaam te nemen dan bijvoorbeeld uw bedrijfs- of merknaam. Heeft u uw website al jaren in bezit dan is het op zich niet verstandig om van domeinnaam te veranderen. De leeftijd van een site heeft ook waarde. Wat u wel moet doen is alle pagina’s binnen uw domein een goede omschrijving geven die betrekking heeft op de inhoud van de pagina’s (URL-structuur).

 

Merk versus zoekwoord

De merk- of bedrijfsnaam staat centraal in de communicatieboodschap. Helaas is het zo dat meestal gezocht wordt op een generiek woord (zoekwoord) en niet op een merk- of bedrijfsnaam. Als u de eerste alinea’s van uw tekst leest, hoe is deze verhouding? Gebruik een goede mix tussen uw merk-/bedrijfsnaam en het generieke zoekwoord.

 

Indeling en leesbaarheid

Net als een rapport of boek is ook de leesbaarheid belangrijk. Als de bezoekers snel kunnen zien waar teksten over gaan dan kan Google dat ook. Zorg voor een goede indeling van de teksten met alinea’s en kopteksten. Omschrijf de kopteksten zo concreet mogelijk en verwerk de zoekwoorden. Misschien zou u liever wat creatiever willen zijn maar gebruik daarvoor liever niet de kopteksten.

 

Foto’s en afbeeldingen

Google kan geen plaatjes kijken, althans nog niet… Geef foto’s en beeldmateriaal dan ook een goede omschrijving in plaats van foto01.jpg of iets in die strekking. Bovendien bestaat de mogelijkheid om een foto te voorzien van een omschrijving die bedoeld is voor de zoekmachines (alt-tekst). Zorg dat dit overal goed gevuld is.

 

Interne linkbuilding

De ‘bewegwijzering’ in uw website is uiteraard de navigatiebalk maar vergeet ook niet in teksten te verwijzen naar andere pagina’s. In principe moet de lezer binnen 3 klikken alle hoofdzaken op uw website gevonden kunnen hebben. Het woord waarmee u doorlinkt naar een pagina geeft niet alleen voor de lezer maar ook voor de zoekmachines aan waar die pagina over gaat. Gebruik dus niet “lees meer” en “klik hier” maar gebruik het onderwerp zelf als link.

 

Content, content en nog eens content…

Schrijf regelmatig nieuwe pagina’s, breid uw pagina’s uit en houd zaken up-to-date. Als u nooit wat aan uw website doet zullen niet alleen bezoekers zien dat de informatie oud is maar ook de zoekmachines. Een website verdient continue aandacht en is niet iets projectmatig. Heeft u of uw medewerkers hier geen tijd voor? Sluit dan een contract af met een freelance tekstschrijver die op maandelijkse basis teksten maakt en wijzigt. (Let op dat deze wel kennis van zaken heeft natuurlijk!) Deze paar uren zullen zeker de investering waard zijn. Als de basis goed is kunt u nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld het bijhouden van een blog.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waarop u geïnteresseerden via de zoekmachine, adwords of bannering bij uw site wilt laten uitkomen. De reden kan zijn om traffic te genereren naar uw hoofdsite of om een speciaal type product of dienst onder de aandacht te brengen.

Een landingspagina is een normale open webpagina die niet automatisch doorlinkt naar uw hoofdsite. Buiten dat zoekmachines dat niet accepteren, is het ook voor bezoekers bijzonder onvriendelijk. Zoekmachineoptimalisatie is immers niet bedoeld voor de computer maar om de juiste mensen te ontmoeten op internet. U moet dus zorgen dat de informatie op alle pagina’s aansluit op uw doelgroep.

 

Tips voor een landingspagina

Onderstaand een aantal tips voor het maken van een goede landingspagina. Voor wat de structuur betreft van uw website moet de landingspagina wel vindbaar zijn via zoekmachines maar hoeft niet persé onderdeel uit te maken van de hoofdnavigatie. Feit is echter wel dat links naar pagina’s vanaf de homepage wel de meeste waarde krijgen toebedeeld.

 

Header / paginatitel

Ik weet niet hoe het met u zit maar ik vind het persoonlijk niet prettig als ik op een site terecht kom via de zoekmachine en ik zie niet in één oogopslag waar het over gaat. De landingspagina begint dan ook met een duidelijke header.

 

Opmaak

Mensen zijn visueel ingesteld en scannen een pagina eerst globaal of het aan de verwachtingen voldoet. De pagina moet dus interesse opwekken door een goede opmaak. Niet te veel tekst, voldoende witruimte, mooi beeldmateriaal, in het oog springende zinnen (of bullet points). Zet wat belangrijk is direct in het begin, net als bij emailmarketing.

 

Call to action

De bezoeker is op uw landingspagina terecht gekomen, dit is natuurlijk niet het doel op zich. Nu moet de bezoeker nog de actie uitvoeren die u wilt. Stop deze ‘call to action’ niet weg onder aan de pagina maar geef deze een prominente plaats en laat deze opvallen door kleur of grootte. Ook de juiste tekst op de button is van belang. De aantrekkelijkheid van een button kunt u eenvoudig meten door af en toe de kleur, grootte en tekst te veranderen en kijken of de conversie op uw landingspagina wordt vergroot.

 

Een landingspagina is trouwens ideaal voor een Adword-campagne.