Re-marketing

Eerder had ik al geschreven dat Adwords één van de mooiste manieren van online adverteren is. Maar niet alleen het instellen van de advertenties en het bereiken van uw doelgroepen is eenvoudig, er zit ook een mooie tool in om bezoekers die uw website bezocht hebben later nogmaals te interesseren. Dit heet ‘remarketing’ en doet u door middel van het plaatsen van een tag op uw website.

 

De remarketing-tag

In uw Adwords-account vindt u een optie voor het ophalen van de remarketing-tag. Deze code wordt door Adwords gegenereerd en plaatst u vervolgens – onzichtbaar voor de bezoeker – op elke pagina van uw website. Door deze code (een cookie) blijft de bezoeker vindbaar nadat hij uw website verlaten heeft. U kunt tot op pagina-niveau of actie aangeven welke bezoeker er vastgelegd moet worden. Vervolgens kunt u bij de advertenties speciaal voor deze groepen advertenties aanmaken.

 

Wat u er mee kunt doen

Stel dat iemand uw productpagina bezocht heeft, dan is er duidelijk interesse voor dit product. Misschien krijgt u een nieuwe variant of heeft u een tijdelijke aanbieding voor dit product. Dan is het prettig als er een remarketing-tag is ingesteld. U kunt uw nieuws eenvoudig bij deze doelgroep onder de aandacht brengen.

In een webshop laten mensen ook de winkelwagen wel eens gevuld achter. Om welke reden de koop niet doorgaat is niet altijd duidelijk. Ook dit is te traceren. Waar deze potentiële koper zich ook bevindt, u kunt hem of haar bereiken.

Wij zijn een groot fan van Google. Want waren dit soort oplossingen vroeger alleen beschikbaar voor grote bedrijven met veel budget, nu zijn dit soort applicaties voor iedereen beschikbaar. Dus ook voor de eenmanszaak ligt online marketing binnen handbereik.