Categorie op Mindfulness

Schrijven als therapie

Ik weet niet of je het zelf ervaren hebt toen je op school zat (of misschien nog zit). Maar uittreksels maken met de hand blijft 10x beter in het geheugen zitten dan wanneer je het uitwerkt op de computer. Waarom? Wetenschappers geven aan dat je voor schrijven veel bewuster met de inhoud bezig bent en het dus beter opgeslagen wordt in de hersens. Dit principe kun je dus ook gebruiken om beter te visualiseren. Schrijven als therapie… geloof me, het is fijn om een dagboek bij te houden.

Een dagboek bijhouden heeft meerdere voordelen

MIndfulness is het bewust leven, bewust aanwezig zijn in het hier en nu. Om je bewuster te worden van het moment is het verhelderend om dagelijks stil te staan bij je dag. Wat heb je gedaan, hoe heb je het beleefd, waar ben je trots op. Door dit op te schrijven ben je nog bewuster bezig met je gevoel en gedrag. En het kan je helpen te leren begrijpen waar ongewenste gevoelens vandaan komen.

Als volwassene zijn we verleerd te ‘dagdromen’. Met een mooi woord noemen we dat nu visualiseren. Visualiseren is niet eenvoudig als je dat opnieuw moet leren. Schrijven kan je daar enorm bij helpen. Schrijf op hoe je toekomst eruit ziet en wat de beste dingen zijn die je kunt overkomen. Door met veel aandacht en fantasie te schrijven komen de beelden vanzelf. Dan wordt het niet alleen leuker, maar het gaat je ook helpen om je doel te verwezenlijken!

Schrijven als therapie, start vandaag nog met je dagboek!

En wat nog mooier is, schrijven doe je alleen. Niemand die het hoort, niemand die het ziet, niemand die je veroordeelt. Dat maakt het zo heerlijk om alles aan het papier toe te vertrouwen. Ik schrijf elke dag (vroeg in de ochtend) volgens een vaste indeling:

  • Mijn affirmatie van het moment; dus de dingen die ik op korte termijn wil verwezenlijken. Door dit ’s ochtends op te schrijven ben ik me hiervan weer optimaal bewust.
  • Reflectie van de dag van gisteren; waar ben ik trots op, wat ging goed? Wat heb ik geleerd? Heb ik een negatieve ervaring gehad en waarom? Heb ik mijn dagtaak en doel behaald?
  • Dagtaak en doel; ik stel mijzelf elke dag een doel een taak. Het kan klein of groot zijn. Het geeft een goed gevoel om doelen te halen.
  • Ik stel mijn mindset in voor de komende dag. Heb ik moeilijke gesprekken? Dan neem ik me vast voor hoe ik me ga voelen. Moet ik veel taken afwerken? Ook dan stel ik mijn mindset daar vast op in.

Positieve mindset ontwikkelen

In ieder mens ligt een verborgen kracht om te veranderen. Sommige mensen putten automatisch uit deze bron; deze mensen zijn altijd positief en lijken elk probleem moeiteloos te overwinnen. Dit is een mindset, een mindset die iedereen kan ontwikkelen. Gebruik mijn gratis werkboek (dagboek) om een positieve mindset ontwikkelen.

Focus op wat je echt wilt

Wat wil je echt bereiken in het leven? Weet je dit of laat je het leven je maar overkomen? Door bewust doelen te stellen zet je je eigen kracht in werking. Dit is geen eenmalige oefening, hier besteed je elke dag aandacht aan. Al is het 5 minuten, dat maakt niet uit. Bedenk wat je wilt bereiken en hoe dat voelt.

Oefen positief denken

Positief denken kun je ontwikkelen. Wees je bewust van je gedachten en zet negatieve gedachten direct om in positieve gedachten. Leer om je mindset in te stellen door hier ’s ochtends bewust over na te denken. Zet de dag naar jouw hand!

Evalueer je dag

Het is goed elke dag te evalueren en de positieve momenten eruit te pakken. Focus op de acties die hebt ondernomen voor een prettiger dag. Wees trots en dankbaar voordat je je bed in duikt. Je zult zien dat je de volgende dag een stuk positiever opstaat.

Gratis dagboek ‘Positieve mindset ontwikkelen’

Ik heb een dagboek gemaakt waarmee je je positieve mindset kunt ontwikkelen. Beschrijf je doelen, affirmaties en dagelijkse gedachten. Tevens ruimte om foto’s/afbeeldingen toe te voegen. Dit bijhouden helpt mij om positief te blijven en geeft enorm veel energie. Het helpt mij zakelijk en privé.

Download gratis werkboek

Sla het pdf-bestand op op je computer en je kunt de tekstvelden bewerken.

Verandering begint bij bewustwording

Ik luisterde in de auto naar een audioboek over het leren lezen van mensen door non-verbale communicatie. Wat mij triggerde was de opening waarin de auteur (Sanjay Burman, kan ik overigens aanbevelen) zei dat je vooral niet de fout moet maken dat je jezelf kent, want dat is niet zo…

 

Je gedrag is verklaarbaar

In het boek “Reading People: A Master Hypnotherapist’s Guide to Understanding People in 60 Seconds!” verklaart Sanjay Burman aan de hand van herkenbare nonverbale communicatie waar de oorsprong hiervan ligt.

Ik dacht dat ik met het luisteren naar dit audioboek weer een beetje beter zou kunnen worden in mijn werk; in mijn onderhandelingen en vergaderingen. Maar in plaats van anderen bestuderen ben ik vooral naar mijzelf gaan kijken. Waarom werk ik zo hard? Waarom vind ik het belangrijk om succes te halen? Waarom haal ik zo veel plezier uit samenwerken met mijn collega’s?

Ik dacht dat ik mezelf kende, echt waar. Maar door weer eens met andere ogen naar mezelf te kijken kom ik weer tot nieuw ontdekkingen.En dat voelt goed! Want dat geeft ook het besef dat ik kan veranderen. Als ik me bewust ben van het feit waarom mijn gedrag zo is en waar het vandaan komt, kan ik zaken die ik als niet prettig ervaar veranderen.

 

Vind je innerlijke kracht naar verandering

Verandering begint bij bewustwording. De volgende stap is innerlijke kracht vinden naar verandering. Innerlijke kracht wek je op door je eigen energie level te verhogen (actief zijn, krachtige houding aannemen) en jezelf kracht in te praten. Het klinkt heel cliché, maar ik ben er inmiddels wel achter dat achter alle gezegden een grote kern van waarheid zit. Je kunt jezelf letterlijk moed inpraten. Als je er maar in gelooft.

Tip: Coach Tony Robbins

Wil je hier meer over weten? Zoek dan op YouTube eens naar Tony Robbins. Ik ben fan van deze man! Ik hoorde dat hij bijeenkomsten organiseert waar mensen meer dan 4.000 dollar voor neertellen. En ik dacht, dan ben je gek. Maar ik heb op Netflix gekeken naar de documentaire Tony Robbins: I am not your guru. Ik heb er echt vol verwondering naar gekeken en af en toe een traan gelaten… 

Wilskracht trainen

Je voelt dat je iets wilt veranderen aan je leven. Eigenlijk zou je heel veel dingen wel anders willen. Vol goede moed begin je aan de verbeterpunten in je leven. Maar hoe lang hou je het vol? Een maand, een week, een paar dagen? Vervolgens val je weer terug in je oude gedrag. Herken je dit? Lees dan onderstaande blog hoe je wilskracht trainen kunt.

Gedrag en wilskracht

Ondanks dat de wetenschap heel veel kan, is het functioneren van de menselijke geest en onze hersenen nog een braakliggend terrein. Eigenlijk zijn wij zo bizar intelligent als mens, dat kunnen we vanuit onze rationele hersenen niet bevatten. Onze rationele hersenen (bewustzijn) zouden graag heer en meester zijn over ons onderbewustzijn… maar dat lukt ons niet en zal ook nooit lukken.

Deskundigen zeggen dat in ons dagelijks leven 90% van alles wat we doen beslist wordt door ons onderbewustzijn. Best logisch, want anders zou alles ons energie kosten. Van opstaan en tanden poetsen tot onze veters strikken. En daar wordt het interessant; dus zodra “iets wat wij willen” wordt overgenomen door ons onderbewustzijn, dan kost het dus geen wilskracht meer. Het wordt gedrag. De grote vraag is; hoe kom je daar?

Wilskracht trainen = focus

Een mooie metafoor is om wilskracht als een spier te zien. Een spier kun je sterker maken door te oefenen. Maar je kunt een spier ook uitputten en te veel gewicht willen heffen. Hoe vaker je aanslag moet doen op je wilskracht, hoe moeilijker het wordt om vast te houden. Dus te veel willen in één keer is gedoemd om te mislukken. Focus op één ding dat je nu wilt veranderen in je leven. Zodra dit je minder wilskracht kost (en dat voel je vanzelf) kun je werken aan je volgende gedragsverandering.

De ochtend is ideaal om je wilskracht te trainen

Is het je al opgevallen dat veel succesvolle mensen actief zijn in de ochtend? Of om lichamelijk en mentaal fit te blijven, of om belangrijke taken af te ronden. Dit heeft ermee te maken dat naarmate de dag vordert er op allerlei manieren aanslag gepleegd wordt op je wilskracht. ’s Avonds is de minste wilskracht over en moet de motor weer opgeladen worden.

Geeft sporten je bijvoorbeeld nog geen energie maar kost het je energie om je ertoe te zetten? Verplaats dit dan naar de ochtend als je wilskracht nog het grootst is. Je zult zien dat je dan wel aan je ronde begint. En als je tot de conclusie komt dat het je energie geeft, en de beloning groter is dan de straf om uit je bed te komen, zal dit al snel overgaan in gedrag. En dan komt het moment om het volgende punt op te pakken.