Merkbeleid opzetten

Merkbeleid opzetten

Wat houdt een merkbeleid in?

Omdat er steeds meer keuze is uit gelijkwaardige producten en diensten, is het soms lastig om te onderscheiden. Een merk helpt in het creëren van toegevoegde waarde. Een merkbeleid begint niet bij het design van het logo maar bij de visie en missie. Met de strategie bepaalt u hoe u uw mensen op missie stuurt om uw visie te realiseren. Eén van de strategische instrumenten is een merkbeleid. Een merkbeleid moet volledig aansluiten op uw kernwaarden en strategie. Pas als die vastgesteld is kunt u die vertalen in een merkbeleid.

 

Het merkbeleid is uw DNA!

Een sterk merk is van groot belang voor iedere organisatie. Het is de enige manier om in een competitieve economie op te vallen. Een sterk merk is niet die éne opvallende advertentie of video…. het is uw DNA! Een krachtig merk heeft een merkpersoonlijkheid met karaktereigenschappen, zaken waar het in gelooft en wat het absoluut nooit zou doen. Een merk kan ook maar één identiteit hebben. Wel meerdere producten voor meerdere oplossingen, maar de identiteit blijft altijd hetzelfde.

 

Wat is de persoonlijkheid van uw merk?

De achterliggende gedachte vanuit merkbranding ligt in de psychologie. Ieder sterk merk is te koppelen aan één archetype. Archetypen zijn instinctieve herinneringsbeelden aan personen met een bepaald gedrag, die mensen helpen overleven. Archetypen zouden al vanaf de geboorte aanwezig zijn in onze geest. Ze liggen klaar om ‘opgewekt’ te worden, naar gelang de situatie. Alhoewel archetypen hun invloed dus onbewust uitoefenen, komen ze zichtbaar tot uiting in gedrag. En spreken ze ons dus aan. Heeft u al op eens op deze manier naar uw merk beleid en communicatievraagstukken gekeken?

 

Visuele identiteit van uw merk

Een visuele identiteit creëert herkenbaarheid en dient op alle communicatiemiddelen consequent te worden doorgevoerd. Een sterk merkbeleid kenmerkt zich door:

  • Consistentie: alle contactmomenten in de customer journey moeten het beoogde gevoel uitstralen en naadloos op elkaar aansluiten. Van drukwerk, tot website tot social media.
  • Duidelijkheid: werkwijze, concepten en merken moeten eenvoudig te begrijpen zijn voor de doelgroepen.
  • Continuïteit: herkenbare uitstraling, altijd uniform, zo min mogelijk afwijkingen in de visualisatie.
  • Authenticiteit: uniek zijn en onderscheidenheid uitstralen.


Betekenis merkbeleid voor de gebruiker

De u bekende grote merken kenmerken zich niet alleen door een perfecte uitvoering van een consistente communicatie. Ze zijn uniek doordat het merk betekenis heeft gekregen voor de gebruiker. In alle uitingen klopt de identiteit c.q. persoonlijkheid van het merk; niet alleen in huisstijl en de ’tone of voice’ van de tekst, maar ook in de keuze van evenementen of sponsoring. Op deze wijze ontwikkelen mensen merkvoorkeur gebaseerd op gevoel.

 

Merkbeleid bewaken

Een merk bouwen kost tijd, energie en doorzettingsvermogen. Continue bewaking van toepassing van de huisstijl en consistente storytelling is een must. Bent u leverancier, dan is het ook niet onbelangrijk dat de regels door uw wederverkopers worden overgenomen. Ik noem het wel eens gekscherend de ‘merkpolitie’. Maar als een merk uw asset wordt dan moet het goed beschermd worden! (Dit begint overigens ook met uw merknaam registreren.)

 

 

VEELGEBRUIKTE TERMEN EN VOORBEELDEN RONDOM MERKBELEID

Branding

Branding (de Engelse term voor merkbeleid) betekent het creëren van merkherkenning en -voorkeur en staat voor de verzameling van alle communicatie en promotionele activiteiten. Bij het zien of horen van een merk krijgen mensen automatisch een gevoel rondom het merk, dat is het resultaat van het zenden van een consistente boodschap in woord en beeld.

 

Brand experience

Een sterk merk speelt in op het gevoel en wordt ook wel ‘brand experience’ genoemd. Een merk is een beleving. Neem Red Bull die heel sterk geïnvesteerd heeft in de sponsoring van extreme sports. Een prachtig voorbeeld van brand experience. Vraag uzelf af, hoe wilt u dat uw klanten uw merk zien? En doet u dan ook de dingen die daarbij horen?

 

Corporate identity

Met een corporate identity creëert u waarde rondom uw bedrijf. Uw bedrijfsnaam is dan eigenlijk het merk waarom het draait. Ook hier geldt dat de waarde die u wilt meegeven aan uw bedrijfsnaam moet aansluiten op de kernwaarden. Een bedrijf kan zowel bouwen aan een corporate identity als aan merkwaarden.

Een voorbeeld hiervan is Unilever. Tegenwoordig zien we in reclames niet alleen het merk maar wordt aan het eind ook getoond dat dit een merk is van Unilever. Hiermee blijven de producten separaat gepositioneerd maar wordt er ook waarde overgebracht naar het bedrijf dat de producten produceert. Een sterke corporate identity kan daarmee de introductie van nieuwe producten vergemakkelijken omdat deze direct geladen worden door de corporate identity.

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.