Omdat er steeds meer keuze is uit gelijkwaardige producten en diensten, is het soms lastig om te onderscheiden. Een merk helpt in het creëren van toegevoegde waarde. Een merkbeleid begint niet bij de design van het logo maar bij de visie en missie. Met de strategie bepaalt u hoe u uw mensen op missie stuurt om uw visie te realiseren. Eén van de strategische instrumenten is een merkbeleid. Een merkbeleid moet volledig aansluiten op uw kernwaarden en strategie. Pas als die vastgesteld is kunt u die vertalen in een merkbeleid.

Branding

Branding (merkbeleid) wil zeggen het creëren van een beleving rondom uw merk. Bij het zien of horen van een merk krijgen mensen automatisch een gevoel rondom het merk, dat is het resultaat van het zenden van een consistente boodschap in woord en beeld.

Brand experience

Een sterk merkbeleid wordt ook wel ‘brand experience’ genoemd. Een merk is een beleving. Neem Red Bull die heel sterk geïnvesteerd heeft in de sponsoring van extreme sports. Een prachtig voorbeeld van brand experience.

Corporate identity

Met een corporate identity creëert u een waarde rondom uw bedrijf. Uw bedrijfsnaam is dan eigenlijk het merk waarom het draait. Ook hier geldt dat de waarde die u wilt meegeven aan uw bedrijfsnaam moet aansluiten op de kernwaarden. Een bedrijf kan zowel bouwen aan een corporate identity als aan merkwaarden. Een voorbeeld hiervan is Unilever. Tegenwoordig zien we in reclames niet alleen het merk maar wordt aan het eind ook getoond dat dit een merk is van Unilever. Hiermee blijven de producten apart gepositioneerd maar wordt er ook waarde overgebracht naar het bedrijf dat de producten produceert. Een sterke corporate identity kan daarmee de introductie van nieuwe producten vergemakkelijken omdat deze direct geladen worden door de corporate identity.

Merkbeleid bewaken

Een merk bouwen kost tijd en energie. Continue bewaking van toepassing van de huisstijl en consistente storytelling is een must. Bent u leverancier, dan is het ook niet onbelangrijk dat de regels door uw wederverkopers worden overgenomen. Wij noemen het wel eens gekscherend de ‘merkpolitie’. Maar als een merk uw asset wordt dan moet het goed beschermd worden!

 

Graag denk ik mee met het opzetten en uitbouwen van uw merkstrategie!