Categorie op Marketing

Schizofrene marketing

De vele gezichten van marketing

Dat is de titel van het boek van Joris Merks-Benjaminsen. Het is ook zo, want wat is de toekomst van de Marketeer? “We need to create shop experience online and at the same time we need to create online experiene in the shop.” Prachtig! Wat een ontzettend leuk vak heb ik toch. Ik heb het boek nog niet gelezen maar denk wel dat ik het ga aanschaffen.  (Over ‘denken iets te doen’ later in deze blog nog een leuk voorbeeld.)

Vandaag heb ik een congres bijgewoond, volledig in het teken van digitale marketing. Natuurlijk weer de ‘oja’ en ‘aha’ momenten maar gelukkig kan ik zeggen dat ik niet veel nieuws gezien of gehoord heb. Dat betekent in ieder geval dat in deze tijdsgeest leef. Hele andere vragen die bij mij spelen zijn “Hoe krijg ik al die techniek in hemelsnaam geïmplementeerd voordat het weer verouderd is” en “Het MKB – dus de bedrijven in mijn kring – die hebben toch geen financiële middelen ter beschikking voor dit geweld? Is het dan alleen voorbehouden aan de grote merken? M.a.w. de grote worden groter en de kleine worden kleiner?” Daar hoor ik niets van want de gastsprekers zijn hoofdzakelijk de IT grootheden c.q. aanbieders van al deze mooie diensten. Niets op tegen, maar ik zoek antwoorden naar de vragen waar de gemiddelde ondernemer nu mee worstelt. Mijn uitdaging is dit te vertalen naar kleinere schaal.

Dit filmpje over window shoppen is geweldig en geeft wel een beeld wat ons te wachten staat.  Als je nog even tijd hebt, zeker kijken.

Een paar statements die ik interessant vond afkomstig uit het boek Schizofrene Marketing:

  • Te veel online gericht zijn – en dan met name op de laatste klik ‘de conversie’ – is een risico omdat de aandacht volledig verschuift naar direct sales en dus uitsluitend gericht op scoren met prijs en discount als belangrijkste instrumenten. Dat kan leiden tot merk- en prijserosie. In de wetenschap dat ook het internetplafond een keer bereikt wordt is branding weer belangrijk. Hoe interessant!
  • Wij als marketeers doen graag vooraf onderzoek naar mogelijk koopgedrag en behoefte. Wat blijkt, mensen onderzoeken in de praktijk  soms tot 50% meer merken en alternatieven dan dat ze in eerste instantie denken.  Uiteraard komt dit door internet en daardoor zijn de onderzoeken vooraf eigenlijk waardeloos. De consument kan namelijk het eigen gedrag niet inschatten. Dus wat ik in mijn eerste alinea schreef “ik denk dat ik het boek ga kopen”, dat kan dus wel eens heel anders uitvallen als ik eenmaal ga browsen…
  • Of mensen nu online of offline kopen, het informatie- en zoekgedrag is eigenlijk exact hetzelfde. En ja, het was te verwachten, de beeldvorming komt voor een groot gedeelte tot stand door online media.  Dus pas aan het einde van de reis kun je de potentiële klant loslaten, dus of naar de online winkel begeleiden of naar de stenen winkel.

En ik zou geen Mirjam heten als het mij verder niet opviel dat ze allemaal wel heel ouderwetse presentatietechnieken gebruiken voor bedrijven die voorop lopen in IT. Saaie powerpoint slides,  geen sociale interactie met de zaal of een online experience gehad buiten het filmpje hierboven. Ach, dan doe ik het allemaal nog best goed met de evenementen die ik organiseer  (Kanttekening: ik heb natuurlijk niet alle presentaties kunnen zien en een selectie moeten maken uit de onderwerpen.)

Storytelling

Het wordt steeds moeilijker om aandacht te krijgen voor onze boodschap. Als ondernemer moet u de grenzen blijven verleggen om gehoord en gezien te worden. Ook moet u zich blijven verdiepen in de communicatietrends. Hoewel huidige vormen van communicatie zijn gebaseerd op nieuwe technologieën, de oude kunst van “storytelling” is hierdoor niet anders geworden.

Mensen als Steve Jobs hebben begrepen hoe je ‘verhalen’ kunt gebruiken om organisaties een imago te geven en producten te verkopen. Hierdoor voelen mensen zich betrokken bij het product en zullen ook veel trouwer zijn aan het merk. Het is immers een stukje verpersoonlijking geworden. Maar wel geldt dat het verhaal waar gemaakt moet worden en geen loze belofte is…

 

Voorbeeld storytelling

Reclame is eigenlijk het mooiste voorbeeld van storytelling. Een verhaal van een minuut waarin neergezet wordt waarom dit product voor u onmisbaar is. (Helaas weten we ook dat bij reclamespots de waarheid vaak ver te zoeken is en dit bedoelen we niet met storytelling!)

Wat is uw verhaal achter het bedrijf en product? Wat maakt u uniek, wat zijn de drijfveren, wat draagt u bij aan onze samenleving? Dit verhaal c.q. deze boodschap moet consistent doorvertaald worden in alle communicatiemiddelen en is het startpunt voor uw communicatieplan.

 

Engagement

Er zijn tegenwoordig meer mediakanalen dan ooit te voren. Het grote verschil met vroeger, de consument bepaalt zelf waar ze aandacht aan besteden. Enkel verkoopboodschappen sturen via Facebook of Twitter is geen vorm van ‘storytelling’ en daarmee bindt u ook zeker de doelgroep niet.  Sterker nog, ze zullen u eerder ‘unliken’. Uw verhaal naar buiten moet boeiend, interessant en sociaal zijn. Dan wordt het u vergeven als u er af en toe ook een reclameboodschap doorheen gooit… Zeker als we het hebben over de inzet van social media!

Inbound marketing

Marketingcommunicatie staat vaak bol van de mooie kreten. Een nieuwe term die steeds vaker opduikt is “inbound marketing”. Maar wat betekent dat nu precies en wat is hier nieuw aan?

 

Wat betekent inbound marketing?

Marketingcommunicatie zijn alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om in contact te komen met de doelgroepen. Eigenlijk is marketingcommunciatie meer outbound dan inbound. De verandering in marketingcommunicatie is dat waar wij voorheen eerst de doelgroepen moesten bepalen en vervolgens weten te vinden met de juiste media, het nu veel eenvoudiger is om de juiste doelgroepen aan te trekken. Door juist inzet van alle mediakanalen komen de mensen vanzelf naar ons toe, en dat noemen we inbound marketing!

 

Voorbeelden inbound marketing

De eerste stap is het aantrekken van uw doelgroepen. Technieken hiervoor zijn: bloggen, social media, zoekwoord-optimalisatie van uw website en inbouwen landingspagina’s. Het komt er in feite op neer zoveel mogelijk waardevolle content plaatsen op verschillende media (multichannel), daarbij rekening houdend met de verschillende stadia van informatiebehoefte (lifecycle content marketing). Als u dit goed doet trekt u uw doelgroepen aan.

De volgende stap is de bezoekers laten terug komen voor meer. Heeft u de doelgroep eenmaal aangetrokken (inbound) dan wilt u ze natuurlijk niet meer laten gaan. Dit doen we door call-to-acion websites, formulieren en inschrijven op onze nieuwsbrief (zie ook onze blog over emailmarketing).

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om duizenden mensen te bereiken. Daarbij is de kracht van video tientallen keren groter dan geschreven tekst. Het is zo verbazingwekkend eenvoudig om een filmpje op internet te krijgen, dat ik mij erover verbaas dat er niet meer gebruik van gemaakt wordt door de zakelijke markt. Ik raad aan zeker te gaan nadenken over uw videomarketingstrategie.

 

Screenpresentatie

Met software is het mogelijk om uw eigen beeldscherm op te nemen en daarbij tekst in te spreken. Denk hierbij aan een eenvoudige powerpoint presentatie. In dit geval geeft u de presentatie dus niet voor een groep mensen, maar gewoon op kantoor achter de computer met een microfoon. Upload de video en deze kan vervolgens honderden keren worden bekeken zonder dat u de presentatie zelf hoeft te geven. Natuurlijk moet u dan wel een pakkende presentatie maken!

 

Bedrijfsvideo’s

Bedrijfsvideo’s zijn niet nieuw in marketingland, hoe u er mee om kunt gaan wel. Wordt uw bedrijfsvideo alleen uit de kast gehaald als u een presentatie moet geven voor een grote groep klanten? Of staat deze al online en is deze geïntegreerd in de website? Dan bent u goed bezig. Ga nog een stap verder en maak korte filmpjes over die speciale machine die u in huis heeft, breng montagetips in beeld of laat zien hoe u het beste de goederen kunt laden en lossen. Videomarketing is een eenvoudige en onderschatte marketing tool. Het geeft een persoonlijke dimensie aan uw bedrijf in de online communicatie en het kan helpen uw vindbaarheid op internet enorm te verbeteren (SEO).

 

Review video’s

Mensen zijn gek op reviews. Als meer mensen het kopen moet het wel goed zijn! Gaat u uw eigen gedrag maar na. Als u online iets wilt aanschaffen, kijkt u dan ook bij de reviews of laat u deze links liggen? U kijkt hier ongetwijfeld naar, net als iedereen. Heeft u trouwe klanten of mooie referentieprojecten? Neem dan ook eens een video op en plaats deze als review bij een product. Het hoeven echt niet altijd de meest professionele video’s te zijn. Sterker nog, een amateurvideo straalt misschien nog wel meer vertrouwen uit dan een gepolijste professionele opname.

 

YouTube

Het gebruik van YouTube is eenvoudig en gratis. Op eenvoudige wijze kan een video ook op de website worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat de filmpjes ook gebuikt worden door Google voor het plaatsen van advertenties (adwords). Let dus goed op dat u de advertentieoptie uitgeschakeld in uw account en implementeer een code die voorkomt dat YouTube adviezen geeft voor andere video’s. De kans is groot dat op uw website dan de filmpjes van uw concurrent worden geadviseerd. En dat wil u natuurlijk niet!