Klantenbinding met loyaliteitsprogramma’s

Klantenbinding met loyaliteitsprogramma’s

Mensen zijn (gelukkig) geen machines of computers die keuzes maken door continue alle variabelen af te wegen. Wij maken keuzes op basis van intuïtie en reflexen en zelf passen wij ons gedrag aan indien dit consequenties heeft. De wereld is nu eenmaal ingericht op het principe van beloning en straf. Vraagt u zich af wat dit met klantenbinding te maken heeft? Nou veel, zo niet alles.

Een loyaliteitsprogramma werkt

Beloon klanten en ze blijven kopen. Niet alleen beloning in de vorm van waarde maar ook in de vorm van respect en erkenning. Bedenk dat een groot deel van uw omzet wordt gerealiseerd door een relatief klein aantal klanten. En bedenk nu waar een groot deel van uw marketingbudget aan op gaat… Juist, wordt het geen tijd uw trouwe klanten eens beter te belonen?

Preferred customers

Weten uw klanten wanneer ze uw beste klanten zijn? Op welke wijze laat u weten dat ze bijzonder voor u zijn? Informeer uw preferred customers eerder dan andere klanten over acties en kortingen, geef ze voorrang bij hun aankopen, geef ze voorwaarden die u andere klanten niet geeft.

Klantendag

Klantloyaliteit is de emotionele binding die iemand heeft met uw onderneming. In de meeste gevallen wordt dit bepaald door het aardig of niet aardig vinden van uw medewerkers en de basis daarvan is vertrouwen en respect. Loyaliteit ontstaat daarom niet van de één op de andere dag. Het is belangrijk klantloyaliteit op te bouwen, bijna overal zijn trouwe klanten goed voor tachtig tot negentig procent van de omzet. Klanten zullen het waarderen als u dankbaarheid en respect toont. Organiseer daarom eens een feest, borrel of klantendag. Niet met de bedoeling iets te verkopen maar om ze te bedanken!

Maak van uw klant een partner

Maak uw klant partner in plaats van doelgroep. In het kader van klantenbinding betekent dit de informatiebehoefte afstemmen op de klant. In plaats van reclamemateriaal ook waardevolle informatie toesturen die helpt bij hun aankopen of het wederverkopen. Het houdt niet op bij verkoop, ook een after sales programma is belangrijk om de klant ambassadeur te maken. (En voor de duidelijkheid, dit is iets anders dan het vragen om een review na de aankoop!)

Kortingen en spaaracties

Kortingen en spaaracties werken prima als loyaliteitsprogramma. Kortingen zijn gericht om de sales op korte termijn te stimuleren terwijl spaaracties herhalingsaankopen stimuleert. Hier zijn veel vormen en uitvoeringen van te bedenken.

Mirjam

Dit artikel is geschreven door de eigenaar van deze site en met zorg samengesteld. Omdat de (digitale) wereld om ons heen snel verandert, en informatie veroudert, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid op de inhoud van deze tekst.

Reacties zijn gesloten.