Categorie op Internet

Uw website hoger in Google

Tips om uw website hoger te laten scoren in Google

Wilt u met uw website hoger scoren in Google? Maak eerst een analyse van uw website met deze tips. Een website valt of staat met de juiste inhoud. Soms kunnen een paar kleine wijzigingen al voor verbetering zorgen. Onderstaande tips zijn bedoeld om als “schrijver” zelf eenvoudig verbeteringen te kunnen aanbrengen. Uiteraard zijn er in het technische ontwerp meer zaken waar op gelet moet worden. Deze taken horen thuis bij de beheerder en/of ontwerper van de website.

 

Domeinnaam

De domeinnaam is absoluut belangrijk voor Google. Een zoekwoord in de domeinnaam heeft voordelen. Wilt u een nieuwe website beginnen dan kunt u overwegen om een andere domeinnaam te nemen dan bijvoorbeeld uw bedrijfs- of merknaam. Heeft u uw website al jaren in bezit dan is het op zich niet verstandig om van domeinnaam te veranderen. De leeftijd van een site heeft ook waarde. Wat u wel moet doen is alle pagina’s binnen uw domein een goede omschrijving geven die betrekking heeft op de inhoud van de pagina’s (URL-structuur).

 

Merk versus zoekwoord

De merk- of bedrijfsnaam staat centraal in de communicatieboodschap. Helaas is het zo dat meestal gezocht wordt op een generiek woord (zoekwoord) en niet op een merk- of bedrijfsnaam. Als u de eerste alinea’s van uw tekst leest, hoe is deze verhouding? Gebruik een goede mix tussen uw merk-/bedrijfsnaam en het generieke zoekwoord.

 

Indeling en leesbaarheid

Net als een rapport of boek is ook de leesbaarheid belangrijk. Als de bezoekers snel kunnen zien waar teksten over gaan dan kan Google dat ook. Zorg voor een goede indeling van de teksten met alinea’s en kopteksten. Omschrijf de kopteksten zo concreet mogelijk en verwerk de zoekwoorden. Misschien zou u liever wat creatiever willen zijn maar gebruik daarvoor liever niet de kopteksten.

 

Foto’s en afbeeldingen

Google kan geen plaatjes kijken, althans nog niet… Geef foto’s en beeldmateriaal dan ook een goede omschrijving in plaats van foto01.jpg of iets in die strekking. Bovendien bestaat de mogelijkheid om een foto te voorzien van een omschrijving die bedoeld is voor de zoekmachines (alt-tekst). Zorg dat dit overal goed gevuld is.

 

Interne linkbuilding

De ‘bewegwijzering’ in uw website is uiteraard de navigatiebalk maar vergeet ook niet in teksten te verwijzen naar andere pagina’s. In principe moet de lezer binnen 3 klikken alle hoofdzaken op uw website gevonden kunnen hebben. Het woord waarmee u doorlinkt naar een pagina geeft niet alleen voor de lezer maar ook voor de zoekmachines aan waar die pagina over gaat. Gebruik dus niet “lees meer” en “klik hier” maar gebruik het onderwerp zelf als link.

 

Content, content en nog eens content…

Schrijf regelmatig nieuwe pagina’s, breid uw pagina’s uit en houd zaken up-to-date. Als u nooit wat aan uw website doet zullen niet alleen bezoekers zien dat de informatie oud is maar ook de zoekmachines. Een website verdient continue aandacht en is niet iets projectmatig. Heeft u of uw medewerkers hier geen tijd voor? Sluit dan een contract af met een freelance tekstschrijver die op maandelijkse basis teksten maakt en wijzigt. (Let op dat deze wel kennis van zaken heeft natuurlijk!) Deze paar uren zullen zeker de investering waard zijn. Als de basis goed is kunt u nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld het bijhouden van een blog.

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om duizenden mensen te bereiken. Daarbij is de kracht van video tientallen keren groter dan geschreven tekst. Het is zo verbazingwekkend eenvoudig om een filmpje op internet te krijgen, dat ik mij erover verbaas dat er niet meer gebruik van gemaakt wordt door de zakelijke markt. Ik raad aan zeker te gaan nadenken over uw videomarketingstrategie.

 

Screenpresentatie

Met software is het mogelijk om uw eigen beeldscherm op te nemen en daarbij tekst in te spreken. Denk hierbij aan een eenvoudige powerpoint presentatie. In dit geval geeft u de presentatie dus niet voor een groep mensen, maar gewoon op kantoor achter de computer met een microfoon. Upload de video en deze kan vervolgens honderden keren worden bekeken zonder dat u de presentatie zelf hoeft te geven. Natuurlijk moet u dan wel een pakkende presentatie maken!

 

Bedrijfsvideo’s

Bedrijfsvideo’s zijn niet nieuw in marketingland, hoe u er mee om kunt gaan wel. Wordt uw bedrijfsvideo alleen uit de kast gehaald als u een presentatie moet geven voor een grote groep klanten? Of staat deze al online en is deze geïntegreerd in de website? Dan bent u goed bezig. Ga nog een stap verder en maak korte filmpjes over die speciale machine die u in huis heeft, breng montagetips in beeld of laat zien hoe u het beste de goederen kunt laden en lossen. Videomarketing is een eenvoudige en onderschatte marketing tool. Het geeft een persoonlijke dimensie aan uw bedrijf in de online communicatie en het kan helpen uw vindbaarheid op internet enorm te verbeteren (SEO).

 

Review video’s

Mensen zijn gek op reviews. Als meer mensen het kopen moet het wel goed zijn! Gaat u uw eigen gedrag maar na. Als u online iets wilt aanschaffen, kijkt u dan ook bij de reviews of laat u deze links liggen? U kijkt hier ongetwijfeld naar, net als iedereen. Heeft u trouwe klanten of mooie referentieprojecten? Neem dan ook eens een video op en plaats deze als review bij een product. Het hoeven echt niet altijd de meest professionele video’s te zijn. Sterker nog, een amateurvideo straalt misschien nog wel meer vertrouwen uit dan een gepolijste professionele opname.

 

YouTube

Het gebruik van YouTube is eenvoudig en gratis. Op eenvoudige wijze kan een video ook op de website worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat de filmpjes ook gebuikt worden door Google voor het plaatsen van advertenties (adwords). Let dus goed op dat u de advertentieoptie uitgeschakeld in uw account en implementeer een code die voorkomt dat YouTube adviezen geeft voor andere video’s. De kans is groot dat op uw website dan de filmpjes van uw concurrent worden geadviseerd. En dat wil u natuurlijk niet!

Re-marketing

Eerder had ik al geschreven dat Adwords één van de mooiste manieren van online adverteren is. Maar niet alleen het instellen van de advertenties en het bereiken van uw doelgroepen is eenvoudig, er zit ook een mooie tool in om bezoekers die uw website bezocht hebben later nogmaals te interesseren. Dit heet ‘remarketing’ en doet u door middel van het plaatsen van een tag op uw website.

 

De remarketing-tag

In uw Adwords-account vindt u een optie voor het ophalen van de remarketing-tag. Deze code wordt door Adwords gegenereerd en plaatst u vervolgens – onzichtbaar voor de bezoeker – op elke pagina van uw website. Door deze code (een cookie) blijft de bezoeker vindbaar nadat hij uw website verlaten heeft. U kunt tot op pagina-niveau of actie aangeven welke bezoeker er vastgelegd moet worden. Vervolgens kunt u bij de advertenties speciaal voor deze groepen advertenties aanmaken.

 

Wat u er mee kunt doen

Stel dat iemand uw productpagina bezocht heeft, dan is er duidelijk interesse voor dit product. Misschien krijgt u een nieuwe variant of heeft u een tijdelijke aanbieding voor dit product. Dan is het prettig als er een remarketing-tag is ingesteld. U kunt uw nieuws eenvoudig bij deze doelgroep onder de aandacht brengen.

In een webshop laten mensen ook de winkelwagen wel eens gevuld achter. Om welke reden de koop niet doorgaat is niet altijd duidelijk. Ook dit is te traceren. Waar deze potentiële koper zich ook bevindt, u kunt hem of haar bereiken.

Wij zijn een groot fan van Google. Want waren dit soort oplossingen vroeger alleen beschikbaar voor grote bedrijven met veel budget, nu zijn dit soort applicaties voor iedereen beschikbaar. Dus ook voor de eenmanszaak ligt online marketing binnen handbereik.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waarop u geïnteresseerden via de zoekmachine, adwords of bannering bij uw site wilt laten uitkomen. De reden kan zijn om traffic te genereren naar uw hoofdsite of om een speciaal type product of dienst onder de aandacht te brengen.

Een landingspagina is een normale open webpagina die niet automatisch doorlinkt naar uw hoofdsite. Buiten dat zoekmachines dat niet accepteren, is het ook voor bezoekers bijzonder onvriendelijk. Zoekmachineoptimalisatie is immers niet bedoeld voor de computer maar om de juiste mensen te ontmoeten op internet. U moet dus zorgen dat de informatie op alle pagina’s aansluit op uw doelgroep.

 

Tips voor een landingspagina

Onderstaand een aantal tips voor het maken van een goede landingspagina. Voor wat de structuur betreft van uw website moet de landingspagina wel vindbaar zijn via zoekmachines maar hoeft niet persé onderdeel uit te maken van de hoofdnavigatie. Feit is echter wel dat links naar pagina’s vanaf de homepage wel de meeste waarde krijgen toebedeeld.

 

Header / paginatitel

Ik weet niet hoe het met u zit maar ik vind het persoonlijk niet prettig als ik op een site terecht kom via de zoekmachine en ik zie niet in één oogopslag waar het over gaat. De landingspagina begint dan ook met een duidelijke header.

 

Opmaak

Mensen zijn visueel ingesteld en scannen een pagina eerst globaal of het aan de verwachtingen voldoet. De pagina moet dus interesse opwekken door een goede opmaak. Niet te veel tekst, voldoende witruimte, mooi beeldmateriaal, in het oog springende zinnen (of bullet points). Zet wat belangrijk is direct in het begin, net als bij emailmarketing.

 

Call to action

De bezoeker is op uw landingspagina terecht gekomen, dit is natuurlijk niet het doel op zich. Nu moet de bezoeker nog de actie uitvoeren die u wilt. Stop deze ‘call to action’ niet weg onder aan de pagina maar geef deze een prominente plaats en laat deze opvallen door kleur of grootte. Ook de juiste tekst op de button is van belang. De aantrekkelijkheid van een button kunt u eenvoudig meten door af en toe de kleur, grootte en tekst te veranderen en kijken of de conversie op uw landingspagina wordt vergroot.

 

Een landingspagina is trouwens ideaal voor een Adword-campagne.

Social Media strategie

Het lijkt wel het toverwoord van deze tijd, social media. Maar wat is social media? Werkt het wel als u het inzet enkel en alleen uit commerciële overwegingen zonder echt ‘sociaal’ te zijn? Is het een must als onderneming om hieraan mee te doen? Allemaal vragen die de huidige marketeer bezig houden.

Ja, social media is belangrijk maar wel in de context dat uw bedrijf, uw product en uw klanten bepalen hoe, wanneer en wat u inzet. Voor u het weet bent u zelf of uw medewerkers urenlang actief op social media. Maar is het ook effectief en past het in uw marketingplan?

 

Doelstelling social media

Social media kan ingezet worden voor een aantal doelen. Dit kan zijn snel een eenvoudig in contact komen met uw doelgroep, uw relaties op de hoogte houden van informatie, een positief imago creëeren rondom uw product of simpelweg omdat het bijdraagt in de vindbaarheid in zoekmachines.  Oeps, valt het u ook op? Dit klinkt als een heel commerciële benadering van social media! Natuurlijk moet dit niet alleen de redenen zijn. U vindt het ook leuk om te communiceren met mensen, u vindt het leuk om ook andere mensen te volgen en ook hun diensten aan te prijzen. U vindt het leuk om te weten wat uw klanten doen…

 

Duidelijke visie

Welk doel u ook voor ogen heeft, er moet een duidelijke visie achter zitten en passen in het begrip ‘social’. Anders heeft het lang niet zoveel toegevoegde waarde als u zou denken. Er zijn tientallen platforms en in de toekomst zullen er ongetwijfeld afvallen en nieuwe bijkomen. Aan allemaal meedoen? Nee, zeker niet. Kies het platform dat u het meest ligt en voor uw bedrijfsactiviteiten het meest geschikt is. Ook hier geldt, beter één ding goed uitvoeren dan tien dingen half.

Weten hoe u social media zou kunnen inzetten? Organiseer samen met een specialist een brainstorm sessie van een halve ochtend. Dat is net zo effectief als nu internet afzoeken naar nog meer tips en informatie.

Een duidelijke visie met social media? Vergeet dan niet dat dit ook een onderdeel is van uw communicatieplan.