Categorie op Internet

Modern productiearbeid

Internet, het nieuwe productiearbeid

Vandaag een volle dag in het teken van de online marketingaanpak voor 2014. Samen met mijn opdrachtgever buigen wij ons over de internationale website. Een enorm ‘bakbeest’ met maar liefst meer dan 500 pagina’s per taal. Maar hij doet wat hij doen moet, dat is leads genereren, dag in dag uit… Ook zijn wij best trots op het feit dat de site in de key-landen op pagina 1 van de zoekmachine staat, soms zelf op positie 1 of 2. Want daar hebben we tenslotte al die content voor geschreven. Niet helemaal natuurlijk, maar je kunt er niet omheen dat de zoekmachine soms wel belangrijker lijkt dan de mens. Sinds 2009 zijn dus meer dan 2.500 pagina’s geschreven. Bedenk eens, dat is meer dan één pagina per dag!

Helaas is de site verouderd en niet geheel responsive (geschikt voor alle mobiele apparatuur) en ook het design laat wel wat te wensen over. Een nieuwe site bouwen? Poeh, als een beetje techneut weet ik wat dit in gaat houden. Dan nog niet te denken aan de interne structuur die na omzetten naar een nieuwe omgeving opnieuw zal moeten worden opgebouwd (SEO-proof gemaakt). Daarbij, hoe zorgvuldig we het proces ook aanpakken, dan nog de grote kans op verlies van ranking. De keuze is snel gemaakt, dit stellen we nog maar even uit tot eind 2014. Maar goed, uitstel is geen afstel. Reeds 24% van de bezoekers is mobiel en dat gaat alleen nog maar toenemen.

In de auto terug naar huis denk ik nog eens terug. We weten dat de site binnen 12 maanden aangepakt moet worden. Toch wordt er dit jaar wederom ruim 600 uur vrijgemaakt voor SEO waarvan misschien de helft weer naar on-page optimalisatie gaat. Hoe tegenstrijdig klinkt dit! Maar als we een jaar niets doen, waar staan we dan straks in de zoekmachines? Dat risico willen we ook niet nemen ondanks dat we ook niet kunnen inschatten hoe de ranking is na live gang van een nieuwe website. Dit geeft mij een dubbel gevoel. Het is een pure vorm van modern productiearbeid!

Wij verliezen in Nederland inderdaad onze productiearbeid omdat we te duur zijn ten opzichte van de lage lonen landen. Maar door de digitalisering is er wel modern productiearbeid bijgekomen! Taal is moeilijk over te nemen in het buitenland en ik vind dat we tekstschrijven wel het moderne productiearbeid mogen noemen. In de diepere betekenis van marketing heeft het hele mooie namen, maar uiteindelijk komt het in de praktijk veelal neer op heel veel platte pagina’s schrijven. Denk hierbij niet alleen aan sites van bedrijven maar vooral aan allerlei andere internet verdienmodellen. Per dag worden duizenden pagina’s aangemaakt om maar mensen te trekken die hopelijk op een betaalde advertentie klikken. Maar goed dat we hier als mens niet te veel bij stil staan. Maar ik zou stiekem wel eens willen weten hoeveel platform, informatiesites, etc. er zijn in Nederland!

Uiteraard willen we als Marketeer allemaal de diepgang in de content: storytelling, sociale betrokkenheid, communiceren met de doelgroep…. Maar als ik zo analyseer wat er in mijn wereld gebeurt dan zie ik alleen maar heel veel paginavulling. Dit met alle respect voor de mensen die dag in dag uit bezig zijn met teksten schrijven voor producten, diensten en branches waar ze eigenlijk niets van begrijpen. We beginnen de dag met een artikel over de bakkerswereld, vervolgens schakelen we door naar autobanden en als het lekker gaat pakken we ook nog even een woonwinkel mee. De zoekwoorden dienen als de leidraad en als de ‘SEO regeltjes’ maar gevolgd worden zijn we allemaal tevreden. Doe ik het zelf ook wel eens? Natuurlijk, de kachel rookt niet voor niets. Als ik de diepere betekenis uitleg van contentbeheer, dan lijk ik tegen de stroom in te zwemmen. Meedenken? Nee, ik wil gewoon weten wat je vraagt per woord… arrggg.

Niet de ideale uitvoering van online marketing! Ik zweer vanaf nu daarom ook alle bemiddelingssites tussen opdrachtgevers en freelancers af. Die zijn enkel gericht op de inkoop van zo goedkoop mogelijk productiearbeid…

Websiteoptimalisatie

Vindbaarheid van uw website

Het hebben van een website betekent niet dat u vanzelfsprekend gevonden wordt via zoekmachines. Een website moet goed ingericht zijn en de teksten geoptimaliseerd worden op zoekwoorden. Deze website optimalisatie wordt aangeduid als SEO, de afkorting van search engine optimazation. Onderstaand leest u wat dit precies inhoudt.

 

Inhoud van uw website

Website optimalisatie begint met de belangrijkste uitgangspunten, uw product of dienst, het doel dat u met uw website voor ogen heeft en de potentiële doelgroep. Aan de hand hiervan wordt een zoekwoordenanalyse uitgevoerd. Deze zoekwoordenanalyse wordt verwerkt in het ontwerp (de structuur) van uw website. Google Adwords geeft u gratis tools voor het uitvoeren van een zoekwoord analyse.

 

Structuur van de website

Na de zoekwoordenanalyse kan de structuur van de website worden opgezet. In deze structuur worden de pagina’s bepaald inclusief de URL-naam, te verwerken zoekwoorden, metadescriptions, paginatitel, headers en overige zaken. De metadescription is de omschrijving die bezoekers zien staan in de zoekresultaten van de zoekmachine. Er wordt vaak veel aandacht geschonken aan de teksten op de site maar niet aan deze tekst. En dat terwijl deze tekst heel bepalend is of de bezoeker op de link klikt ja of nee!

 

Teksten

Uiteraard moeten de teksten aansluiten bij uw bedrijf en uw doelgroep. De belangrijkste aandachtspunten bij het tekst schrijven zijn het verwerken van de juiste zoekwoorden en het opbouwen van een consistente structuur met interne hyperlinks.

 

Call to action

Een ‘call to action’ is erop gericht de bezoeker te activeren iets te laten doen. Dit kan zijn iets downloaden, een formulier invullen of een afspraak maken. Een juiste aanpak hiervan hoort ook in de website optimalisatie strategie thuis.

 

Landingspagina

Heeft u een goede website maar weinig bezoekers? Een manier om bezoekers te vangen zonder uw hele website om te bouwen is het creëren van een landingspagina. Een landingspagina is één enkele pagina geschreven rondom een uniek zoekwoord. Een landingspagina is ideaal om aandacht te vragen om een bepaald onderwerp. Zoals deze site die geschreven is om mensen te wijzen op de gevaren van online beleggen.

Uw website hoger in Google

Tips om uw website hoger te laten scoren in Google

Wilt u met uw website hoger scoren in Google? Maak eerst een analyse van uw website met deze tips. Een website valt of staat met de juiste inhoud. Soms kunnen een paar kleine wijzigingen al voor verbetering zorgen. Onderstaande tips zijn bedoeld om als “schrijver” zelf eenvoudig verbeteringen te kunnen aanbrengen. Uiteraard zijn er in het technische ontwerp meer zaken waar op gelet moet worden. Deze taken horen thuis bij de beheerder en/of ontwerper van de website.

 

Domeinnaam

De domeinnaam is absoluut belangrijk voor Google. Een zoekwoord in de domeinnaam heeft voordelen. Wilt u een nieuwe website beginnen dan kunt u overwegen om een andere domeinnaam te nemen dan bijvoorbeeld uw bedrijfs- of merknaam. Heeft u uw website al jaren in bezit dan is het op zich niet verstandig om van domeinnaam te veranderen. De leeftijd van een site heeft ook waarde. Wat u wel moet doen is alle pagina’s binnen uw domein een goede omschrijving geven die betrekking heeft op de inhoud van de pagina’s (URL-structuur).

 

Merk versus zoekwoord

De merk- of bedrijfsnaam staat centraal in de communicatieboodschap. Helaas is het zo dat meestal gezocht wordt op een generiek woord (zoekwoord) en niet op een merk- of bedrijfsnaam. Als u de eerste alinea’s van uw tekst leest, hoe is deze verhouding? Gebruik een goede mix tussen uw merk-/bedrijfsnaam en het generieke zoekwoord.

 

Indeling en leesbaarheid

Net als een rapport of boek is ook de leesbaarheid belangrijk. Als de bezoekers snel kunnen zien waar teksten over gaan dan kan Google dat ook. Zorg voor een goede indeling van de teksten met alinea’s en kopteksten. Omschrijf de kopteksten zo concreet mogelijk en verwerk de zoekwoorden. Misschien zou u liever wat creatiever willen zijn maar gebruik daarvoor liever niet de kopteksten.

 

Foto’s en afbeeldingen

Google kan geen plaatjes kijken, althans nog niet… Geef foto’s en beeldmateriaal dan ook een goede omschrijving in plaats van foto01.jpg of iets in die strekking. Bovendien bestaat de mogelijkheid om een foto te voorzien van een omschrijving die bedoeld is voor de zoekmachines (alt-tekst). Zorg dat dit overal goed gevuld is.

 

Interne linkbuilding

De ‘bewegwijzering’ in uw website is uiteraard de navigatiebalk maar vergeet ook niet in teksten te verwijzen naar andere pagina’s. In principe moet de lezer binnen 3 klikken alle hoofdzaken op uw website gevonden kunnen hebben. Het woord waarmee u doorlinkt naar een pagina geeft niet alleen voor de lezer maar ook voor de zoekmachines aan waar die pagina over gaat. Gebruik dus niet “lees meer” en “klik hier” maar gebruik het onderwerp zelf als link.

 

Content, content en nog eens content…

Schrijf regelmatig nieuwe pagina’s, breid uw pagina’s uit en houd zaken up-to-date. Als u nooit wat aan uw website doet zullen niet alleen bezoekers zien dat de informatie oud is maar ook de zoekmachines. Een website verdient continue aandacht en is niet iets projectmatig. Heeft u of uw medewerkers hier geen tijd voor? Sluit dan een contract af met een freelance tekstschrijver die op maandelijkse basis teksten maakt en wijzigt. (Let op dat deze wel kennis van zaken heeft natuurlijk!) Deze paar uren zullen zeker de investering waard zijn. Als de basis goed is kunt u nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld het bijhouden van een blog.

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om duizenden mensen te bereiken. Daarbij is de kracht van video tientallen keren groter dan geschreven tekst. Het is zo verbazingwekkend eenvoudig om een filmpje op internet te krijgen, dat ik mij erover verbaas dat er niet meer gebruik van gemaakt wordt door de zakelijke markt. Ik raad aan zeker te gaan nadenken over uw videomarketingstrategie.

 

Screenpresentatie

Met software is het mogelijk om uw eigen beeldscherm op te nemen en daarbij tekst in te spreken. Denk hierbij aan een eenvoudige powerpoint presentatie. In dit geval geeft u de presentatie dus niet voor een groep mensen, maar gewoon op kantoor achter de computer met een microfoon. Upload de video en deze kan vervolgens honderden keren worden bekeken zonder dat u de presentatie zelf hoeft te geven. Natuurlijk moet u dan wel een pakkende presentatie maken!

 

Bedrijfsvideo’s

Bedrijfsvideo’s zijn niet nieuw in marketingland, hoe u er mee om kunt gaan wel. Wordt uw bedrijfsvideo alleen uit de kast gehaald als u een presentatie moet geven voor een grote groep klanten? Of staat deze al online en is deze geïntegreerd in de website? Dan bent u goed bezig. Ga nog een stap verder en maak korte filmpjes over die speciale machine die u in huis heeft, breng montagetips in beeld of laat zien hoe u het beste de goederen kunt laden en lossen. Videomarketing is een eenvoudige en onderschatte marketing tool. Het geeft een persoonlijke dimensie aan uw bedrijf in de online communicatie en het kan helpen uw vindbaarheid op internet enorm te verbeteren (SEO).

 

Review video’s

Mensen zijn gek op reviews. Als meer mensen het kopen moet het wel goed zijn! Gaat u uw eigen gedrag maar na. Als u online iets wilt aanschaffen, kijkt u dan ook bij de reviews of laat u deze links liggen? U kijkt hier ongetwijfeld naar, net als iedereen. Heeft u trouwe klanten of mooie referentieprojecten? Neem dan ook eens een video op en plaats deze als review bij een product. Het hoeven echt niet altijd de meest professionele video’s te zijn. Sterker nog, een amateurvideo straalt misschien nog wel meer vertrouwen uit dan een gepolijste professionele opname.

 

YouTube

Het gebruik van YouTube is eenvoudig en gratis. Op eenvoudige wijze kan een video ook op de website worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat de filmpjes ook gebuikt worden door Google voor het plaatsen van advertenties (adwords). Let dus goed op dat u de advertentieoptie uitgeschakeld in uw account en implementeer een code die voorkomt dat YouTube adviezen geeft voor andere video’s. De kans is groot dat op uw website dan de filmpjes van uw concurrent worden geadviseerd. En dat wil u natuurlijk niet!

Re-marketing

Eerder had ik al geschreven dat Adwords één van de mooiste manieren van online adverteren is. Maar niet alleen het instellen van de advertenties en het bereiken van uw doelgroepen is eenvoudig, er zit ook een mooie tool in om bezoekers die uw website bezocht hebben later nogmaals te interesseren. Dit heet ‘remarketing’ en doet u door middel van het plaatsen van een tag op uw website.

 

De remarketing-tag

In uw Adwords-account vindt u een optie voor het ophalen van de remarketing-tag. Deze code wordt door Adwords gegenereerd en plaatst u vervolgens – onzichtbaar voor de bezoeker – op elke pagina van uw website. Door deze code (een cookie) blijft de bezoeker vindbaar nadat hij uw website verlaten heeft. U kunt tot op pagina-niveau of actie aangeven welke bezoeker er vastgelegd moet worden. Vervolgens kunt u bij de advertenties speciaal voor deze groepen advertenties aanmaken.

 

Wat u er mee kunt doen

Stel dat iemand uw productpagina bezocht heeft, dan is er duidelijk interesse voor dit product. Misschien krijgt u een nieuwe variant of heeft u een tijdelijke aanbieding voor dit product. Dan is het prettig als er een remarketing-tag is ingesteld. U kunt uw nieuws eenvoudig bij deze doelgroep onder de aandacht brengen.

In een webshop laten mensen ook de winkelwagen wel eens gevuld achter. Om welke reden de koop niet doorgaat is niet altijd duidelijk. Ook dit is te traceren. Waar deze potentiële koper zich ook bevindt, u kunt hem of haar bereiken.

Wij zijn een groot fan van Google. Want waren dit soort oplossingen vroeger alleen beschikbaar voor grote bedrijven met veel budget, nu zijn dit soort applicaties voor iedereen beschikbaar. Dus ook voor de eenmanszaak ligt online marketing binnen handbereik.