Categorie op Internet

De betrouwbaarheid van beoordelingen webshops

Ik kreeg onlangs een zeer vreemde advertentie in mijn tijdlijn, naar wat later bleek van een oplichtersbende op internet (dat ging over Bitcoins). De advertentie trok mijn aandacht omdat deze gewoon niet waar kon zijn. U kent dat wel, de gezegde ‘te mooi om waar te zijn’ was hier van toepassing. Bij het proberen te achterhalen van de eigenaar van de site kwam ik er achter dat de site pas 29 dagen oud was. Maar de reviews waren al van jaren oud. Dat stinkt…. dus ik ben in de wereld van beoordelingen webhops gestapt.

Echte beoordelingen verzamelen kost tijd en energie

Als marketeer weet ik dat je niet zomaar beoordelingen krijgt. Dat kost tijd en energie. De mens is van nature ook zo ingesteld dat een negatieve review eerder gegeven wordt dan een positieve review. Of de ervaring moet alle verwachtingen overtreffen, dan bent u ook vast bereid een goede review te geven. Maar doorgaans is het als bedrijf niet eenvoudig om de verwachtingen te overtreffen. Dus dan is het verzamelen van beoordelingen echt een dagtaak.

En ik heb het zakelijk wel vaker meegemaakt. Er staat een nieuw bedrijfje op, een disruptor, en binnen no time hebben ze tientallen positieve beoordeling. Yeah, right. Maar wat wordt er tegen gedaan?

De consumentenbond heeft hier ook al eerder voor gewaarschuwd.Op de site vindt u hier ook handige tips. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet toezicht houden, maar is dat ook mogelijk met de duizenden webhops? Vooralsnog zijn ze niet verder gekomen dan vrijblijvende richtlijnen.


Beoordelingen webshops komen met een beetje hulp van de fabrikant tot stand…

Korting of geld geven voor een positieve review, een product gratis weggeven in ruil voor een positieve beoordeling, personeelsleden een beoordeling laten geven… bedrijven halen alles uit de kast. Niet zo vreemd natuurlijk, uit onderzoek komt naar voren dat 72% de beoordelingen van de webshops leest en op basis hiervan ook een beslissing neemt.

Beoordeel de beoordelingen…

Kijk goed naar de beoordelingen. Eén van de belangrijkste kenmerken vind ik wel het profiel. Vaak wordt er een foto getoond en lijkt het net een koppeling met een facebook-profiel. Check of dit klopt. U zult snel zien of dit lege profielen zijn. De persoonsfoto’s worden gewoon van internet gekopieerd.

beoordeling webhops, betrouwbaarheid reviews, check beoordelingen

Hoe zit het met de beoordeling websites?

Als webshop-eigenaar kun je online zeer eenvoudig een review-abonnement afsluiten. Bekende namen zijn Trustpilot en Kiyoh. Maar dat zegt niks. Ze zorgen alleen voor de omgeving, beoordelingen kunnen net zo goed nep zijn. Kiyoh schermt met het feit dat thuiswinkel.org een partner is. Maar wie goed kijkt ziet dat thuiswinkel.org de reviewsoftware van Kiyoh aanbiedt en hier waarschijnlijk zelf ook weer wat mee verdient. De reviewsites zijn niet verantwoordelijk voor de echtheid of betrouwbaarheid van de beoordelingen. Dit ligt bij de webshopeigenaar.

Waarschijnlijk is het niet mogelijk om als webshopeigenaar reviews te wijzigen. Maar de schrijver kan dat wel dus wat gebeurt er dan? Met een ‘commerciële oplossing’ wordt de negatieve review snel aangepast in een positieve….

Over thuiswinkel.org gesproken, welke veiligheid biedt dit als het gaat om nep beoordelingen? Je krijgt zeer eenvoudig het certificaat of logo om te gebruiken op je website. Het is niet echt een keurende instantie en zeker ook geen garantiefonds. Het is een slim opgezet keurmerk bij de opkomst van internet. Er zijn 2.200 webshops aangesloten. Maar bedenk, er zijn ruim 37.000 webshops is Nederland! En die andere 35.000 zijn echt niet allemaal malafide.

Moraal van het verhaal, gebruik gezond verstand. Bij ‘te mooi om waar te zijn’ moet je alarm afgaan. Check de profielen van de reviewers. En twijfel je dan nog, Google dan op ervaringen van gebruikers en sla hier de reviewsites over.

Leren schrijven van webteksten

SEO vriendelijke website

Graag leer ik je in deze snelle training hoe je webteksten schrijft die SEO-vriendelijk zijn. Maar onthoud één ding, de zoekmachines moeten je pagina vinden maar mensen gaan het lezen. Ik bedoel hiermee dat je onderstaande tips moet toepassen maar het doel van de pagina nooit uit het oog verliezen. En dat is 1) wat wil je met je artikel bereiken en 2) is het voor de lezer aantrekkelijk en fijn lezen. Let op: ik kan je niet ‘leren schrijven’. Schrijven is net zoiets als muziek maken. Je hebt er aanleg voor of niet.

 

SEO Stap 1 – Bepaal het zoekwoord

De eerste stap is het zoekwoord bepalen. Je wilt bezoekers op je pagina krijgen én dat ze een bepaalde actie ondernemen. Voorbeeld: je maakt en verkoopt stickers met bedrijfslogo of eigen ontwerp. Dan wil je mensen mensen op je site krijgen die naar stickers zoeken. Maar wat heb je aan 1.000 mensen op je pagina die gewoon witte blanco sticker vellen willen kopen? Ook niets. Dus verrijk je zoekwoord met de actie. Zoals in onderstaand voorbeeld. Het ultieme pagina zoekwoord zou kunnen zijn: stickers maken, stickers bedrukken of stickers ontwerpen.

Als je begint met typen in de zoekbalk van Google krijg je vaak al handige tips. En anders kun je binnen Google Adwords een gratis zoekwoordplanner vinden.

SEO stap 2 – Verwerk het zoekwoord in de titels

Verwerk het zoekwoord in je paginatitel (zodat het ook in de URL komt te staan) en minimaal één keer in een subtitel. Een prettig leesbare pagina heeft kleine alinea’s en worden gescheiden door duidelijke subtitels. Zo kan de bezoeker ook snel de inhoud scannen en dat is bezoekersvriendelijk!

 


SEO Stap 3 – Het belang van de eerste alinea

In de eerste 100 woorden van de pagina verwerk je het zoekwoord maar geef je ook duidelijk aan wat de bezoeker op deze pagina kan vinden. Zo maak je de pagina SEO-vriendelijk maar ook bezoekersvriendelijk.

 

Het zoekwoord met mate in de overige tekst verwerken

Verwerk het zoekwoord ook in de overige alinea’s. Maar zorg dat het geen spammen wordt. Ca. 2% van de tekst mag uit het zoekwoord bestaan en dat is ruim voldoende. De zoekmachine ziet het anders ook als valse content met als doel bezoekers te trekken. Het doel van zoekmachines is immers de gebruiker een optimale ervaring geven. En dan doen ze alleen door goede links door te geven. Daarom is de tijd die mensen op je site doorbrengen en het aantal pagina’s dat ze aanklikken ook een belangrijk signaal. Laat je dus niet te veel verleiden om inspiratieloze landingspagina’s te creëren. Een truck die door veel SEO-bureaus wordt aangeboden. Hier moet je niet intrappen!

SEO Stap 4 – Schrijf kort en krachtig

Internet is iets anders dan een boek lezen. Mensen zoeken naar informatie, diensten of producten. Schrijf dus kort en krachtig, vermijd moeilijke woorden, houd zinnen en alinea’s beknopt. Spreek de bezoeker persoonlijk aan met u of jij.

SEO Stap 5 – Unieke en actuele tekst

Oudere pagina’s die regelmatig geupdate worden hebben meer waarde boven nieuwe pagina’s. Herschrijf dus regelmatig een alinea of voeg weer nieuwe tekst toe. De tekst op je pagina moet overigens minimaal 300 woorden zijn.

De zoekmachines scannen alle websites ter wereld, dus ze zien direct of je tekst uniek geschreven is of gekopieerd van een andere site. Dus nooit kopiëren! Schrijf je eigen tekst in je eigen schrijfstijl. Kopieer je toch tekst bij voorbeeld van Wikipedia? Verwijs dan liever naar de bron.

 

SEO Stap 6 – Verrijk je pagina met afbeeldingen en video

Zoekmachines waarderen verrijking met foto’s en video’s. Mensen zijn ook meer visueel aangelegd dan tekstueel. Hoewel zoekmachines tegenwoordig foto’s kunnen ‘lezen’, is het wel aan te raden om foto’s een passende naam mee te geven en de omschrijving en alt-tekst te vullen.

SEO Stap 7 – Do and Don’ts

  • Uitgaande hyperlinks op een pagina alleen van goede kwaliteit en alleen als ze betrekking hebben op het thema van de pagina. Als ik vanaf deze pagina in één keer zou verwijzen naar een autogarage dan denkt Google ook… hé waar slaat dat op?
  • Niet te veel uitgaande links, richtlijn is maximaal 3 tot 4. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van de tekstlengte.
  • Met interne linkbuilding, dus verwijzing naar eigen pagina’s, geef je de belangrijkheid aan binnen de site.
  • Verwijder altijd verbroken links. Dat is een teken van verval.
  • Gebruik links met anker-teksten. Dus niet de link op ‘klik hier’ en ‘Lees meer’ maar liever op het zoekwoord zelf.

Website bouwen

Wil je zelf een website bouwen? Lees dan deze blog. Ik verklap hier hoe je snel en eenvoudig een website kunt bouwen om een blog te beginnen of gratis je eigen bedrijfswebsite te bouwen.

 

Domeinnaam

Je wilt een website bouwen, dus dan heb je waarschijnlijk ook nagedacht over een domeinnaam? Er zijn sites waar je gratis een blog kunt beginnen en dan een domeinnaam aan koppelen. Nadeel, dan werk je binnen de structuur van een website die een ander voor je heeft opgezet. De functionaliteiten zijn meestal beperkt. Dat is toch niet leuk?

Ik adviseer je om een webhosting pakket af te sluiten met een domeinnaam. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Voor een paar tientjes per jaar heb je al een eigen domeinnaam inclusief webhostingspakket. Kies voor een provider die direct WordPress voor je installeert. Dat is wel zo makkelijk!

 

Wat is WordPress?

WordPress is eigenlijk zeer eenvoudige website software. Het is gratis en je vindt er alles wat je nodig hebt voor een professionele website of blog.Je kunt ook zelf WordPress installeren als je provider dit niet voor je doet. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Kijk bijvoorbeeld eens bij mijndomein.nl of strato.nl. Ik werk zelf voor veel sites voor mijndomein.nl. Als je hier een account hebt aangemaakt en een domeinnaam aangekocht dan wijst installatie zich vanzelf.


alternatief wordpress website

Design van je website

Je hebt WordPress geïnstalleerd je site is nog leeg. Wat nu? WordPress installeert een standaard sjabloon (template) op je site. Dit is een basis layout voor een simpele blog. Er zijn echter tientallen gratis sjablonen (templates) te installeren met één druk op de knop. Het nadeel van gratis sjablonen is dat deze beperkt zijn in het aanpassen van kleuren of lettertypes. Maar ik moet zeggen, als je net start met je bedrijfswebsite of blog dan kom je hier heel ver mee. Wil je helemaal vrijheid dan kun je ook een template kopen. Er zijn ontzettend veel templates te koop voor heel weinig geld. Maar voordat je dit doet adviseer ik eerst eens te oefenen met de gratis sjablonen.

 

Basislayout

Een WordPress template heeft een basis layout. Hiermee bedoel ik de blokindeling van de pagina. Zoals bijvoorbeeld deze pagina. Je ziet de tekst aan de linkerkant en een menu aan de rechterkant. Onderin vind je nog een ‘footer’ met mogelijkheden om tekst te plaatsen. Ik heb hier verder niks aan gewijzigd. Maar je hoeft je hierdoor niet te laten beperken.

 

Website uitbouwen met plugins

Binnen WordPress kun je plugins installeren. Dat zijn eigenlijk kleine software programmatjes die weer extra functionaliteiten aanbrengen binnen je site. En er zijn er honderden! Gratis én met de mooiste functionaliteiten. Bijvoorbeeld plugins om je pagina in meerdere blokken te verdelen. Plugins voor contactpagina’s, plugins voor fotoalbums. Je kunt het niet zo gek verzinnen of er is wel een plugin voor. En de basisversies zijn vaak ook weer gratis.

 

Een website bouwen kost tijd

Een mooie en goede website bouwen kost je wel tijd. Je moet teksten schrijven en goed fotomateriaal hebben. Wil je met je site hoger in Google komen dan zul je met je teksten rekening moeten houden met de werking van de zoekmachine. Ook dat is leerbaar.

 

Moet ik je helpen met je website bouwen?

Ik vind het ontzettend leuk werk. Maar dat zal niet voor iedereen gelden. Kom je uit de buurt van Wageningen/Ede/Bennekom en wil je dat ik je even help met de opstart van je eigen site? Dat kan. Ik reken hiervoor een klein bedrag per uur. Dan leg ik je alles uit over WordPress en waar je op moet letten met teksten schrijven. Neem contact met me op voor meer informatie.

Cookies op uw computer

Cookies? Ja graag!

Websites die een cookie op uw computer achterlaten om iets van u te weten te komen, is dit nu zo erg of juist niet? Europa en onze overheid vindt van wel. Onder de noemer van bescherming van onze privacy. Wij vinden cookies niet alleen lekker bij de koffie maar ook om te browsen…

Cookies helpen bedrijven

Cookies helpen bedrijven om hun digitale informatie te verbeteren. Zo kunnen wij meten hoe lang u op onze website bent, welke pagina’s u bezoekt en wanneer u afhaakt. Is dit erg? Wij weten immers niet wie u daadwerkelijk bent. Wel helpt het zo om websites beter te maken en daar is toch iedereen bij gebaat? Dus cookies, ja graag als het om analyseren van de website gaat. En wat ons betreft hoeft dat niet iedere keer gevraagd te worden. Gelukkig blijkt uit recent nieuws dat de overheid ook overweegt voor deze optie de cookiewet te versoepelen.

Cookies voor gepersonaliseerde reclame

Cookies worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld Adwords. U bezoekt een website en vervolgens krijgt u steeds reclame te zien van dit bedrijf of product. Soms vervelend, maar aan de andere kant, als deze reclame er niet zou staan zou er immers een andere staan. En dan kunt u toch beter aanbiedingen krijgen die in uw interessegebied liggen of niet? Want misschien wilde u dit product wel heel graag aanschaffen maar vond u het te duur. Dankzij cookies weten ze u ook te vinden als dit product afgeprijsd is. Lees meer over remarketing met Adwords.

Internet is gratis of toch niet?

Als consument staan wij er niet bij stil. Internet lijkt gratis. Je hoeft alleen maar verbinding te maken met het wereldwijde web. Maar niets is gratis. Internet is gratis dankzij een hoop adverteerders die voor u betalen en bedrijven die hier hun geld mee verdienen. Die gratis krant die u elke dag bezoekt leeft niet van de lucht, wel van uw bezoek en de adverteerders die dit aantrekt. Welke sites bezoekt u graag? Heeft u er zo al eens naar gekeken?

Cookies zijn een onmisbaar hulpmiddel en daarom zijn wij er ook voor om de cookiewet te versoepelen. Uiteraard mag er geen misbruik gemaakt worden van uw gegevens maar zolang het in de hier beschreven doelen voorziet is het ook in ons belang als bedrijf maar ook als consument. Dus cookies? Ja, graag!

Modern productiearbeid

Internet, het nieuwe productiearbeid

Vandaag een volle dag in het teken van de online marketingaanpak voor 2014. Samen met mijn opdrachtgever buigen wij ons over de internationale website. Een enorm ‘bakbeest’ met maar liefst meer dan 500 pagina’s per taal. Maar hij doet wat hij doen moet, dat is leads genereren, dag in dag uit… Ook zijn wij best trots op het feit dat de site in de key-landen op pagina 1 van de zoekmachine staat, soms zelf op positie 1 of 2. Want daar hebben we tenslotte al die content voor geschreven. Niet helemaal natuurlijk, maar je kunt er niet omheen dat de zoekmachine soms wel belangrijker lijkt dan de mens. Sinds 2009 zijn dus meer dan 2.500 pagina’s geschreven. Bedenk eens, dat is meer dan één pagina per dag!

Helaas is de site verouderd en niet geheel responsive (geschikt voor alle mobiele apparatuur) en ook het design laat wel wat te wensen over. Een nieuwe site bouwen? Poeh, als een beetje techneut weet ik wat dit in gaat houden. Dan nog niet te denken aan de interne structuur die na omzetten naar een nieuwe omgeving opnieuw zal moeten worden opgebouwd (SEO-proof gemaakt). Daarbij, hoe zorgvuldig we het proces ook aanpakken, dan nog de grote kans op verlies van ranking. De keuze is snel gemaakt, dit stellen we nog maar even uit tot eind 2014. Maar goed, uitstel is geen afstel. Reeds 24% van de bezoekers is mobiel en dat gaat alleen nog maar toenemen.

In de auto terug naar huis denk ik nog eens terug. We weten dat de site binnen 12 maanden aangepakt moet worden. Toch wordt er dit jaar wederom ruim 600 uur vrijgemaakt voor SEO waarvan misschien de helft weer naar on-page optimalisatie gaat. Hoe tegenstrijdig klinkt dit! Maar als we een jaar niets doen, waar staan we dan straks in de zoekmachines? Dat risico willen we ook niet nemen ondanks dat we ook niet kunnen inschatten hoe de ranking is na live gang van een nieuwe website. Dit geeft mij een dubbel gevoel. Het is een pure vorm van modern productiearbeid!

Wij verliezen in Nederland inderdaad onze productiearbeid omdat we te duur zijn ten opzichte van de lage lonen landen. Maar door de digitalisering is er wel modern productiearbeid bijgekomen! Taal is moeilijk over te nemen in het buitenland en ik vind dat we tekstschrijven wel het moderne productiearbeid mogen noemen. In de diepere betekenis van marketing heeft het hele mooie namen, maar uiteindelijk komt het in de praktijk veelal neer op heel veel platte pagina’s schrijven. Denk hierbij niet alleen aan sites van bedrijven maar vooral aan allerlei andere internet verdienmodellen. Per dag worden duizenden pagina’s aangemaakt om maar mensen te trekken die hopelijk op een betaalde advertentie klikken. Maar goed dat we hier als mens niet te veel bij stil staan. Maar ik zou stiekem wel eens willen weten hoeveel platform, informatiesites, etc. er zijn in Nederland!

Uiteraard willen we als Marketeer allemaal de diepgang in de content: storytelling, sociale betrokkenheid, communiceren met de doelgroep…. Maar als ik zo analyseer wat er in mijn wereld gebeurt dan zie ik alleen maar heel veel paginavulling. Dit met alle respect voor de mensen die dag in dag uit bezig zijn met teksten schrijven voor producten, diensten en branches waar ze eigenlijk niets van begrijpen. We beginnen de dag met een artikel over de bakkerswereld, vervolgens schakelen we door naar autobanden en als het lekker gaat pakken we ook nog even een woonwinkel mee. De zoekwoorden dienen als de leidraad en als de ‘SEO regeltjes’ maar gevolgd worden zijn we allemaal tevreden. Doe ik het zelf ook wel eens? Natuurlijk, de kachel rookt niet voor niets. Als ik de diepere betekenis uitleg van contentbeheer, dan lijk ik tegen de stroom in te zwemmen. Meedenken? Nee, ik wil gewoon weten wat je vraagt per woord… arrggg.

Niet de ideale uitvoering van online marketing! Ik zweer vanaf nu daarom ook alle bemiddelingssites tussen opdrachtgevers en freelancers af. Die zijn enkel gericht op de inkoop van zo goedkoop mogelijk productiearbeid…