Categorie op Internet

QR code terug van weggeweest?

De QR code is al in 1994 ontwikkeld. Ooit dacht ik dat dit helemaal zou doorbreken. Maar niets is minder waar gebleken. Waarom werd het niet populair? Naar mijn mening, omdat je toch een speciale app op je telefoon moest installeren om de code te scannen. En dat is iets wat mensen toch niet graag doen. Maar neem van mij aan, de QR code gaat een come back maken. Waarom? Omdat de meeste smartphones deze optie tegenwoordig standaard in de camerafunctie hebben ingebouwd. Even een QR code scannen vergt dus geen inspanning meer voor de gebruiker! Daarom biedt het vanaf heden weer meer mogelijkheden voor de marketeer.

 

QR code maken

Een QR code is te vergelijken met een barcode. Deze speciale code geeft een webadres aan. Een QR code maken is niet moeilijk. Er zijn diverse sites waarop je gratis een QR code kunt aanmaken. Bijvoorbeeld QR code generator.

Naast statische QR codes zijn er ook dynamische QR codes. Hiermee kan de verwijzing van de link gewijzigd worden zonder de QR-code te hoeven te verversen. Dat is dus hartstikke handig! En biedt ook weer meer voordelen dan het afdrukken van een volledige URL.

 

QR code scannen

Er zijn verschillende QR codes in omloop. Generiek QR codes die verwijzen naar een webpagina maar ook speciale codes om te betalen.  Niet iedere combinatie van QR code en scanner of app leidt daarom tot het gewenste resultaat! Let op: voor alle soorten QR codes geldt dat je ze niet moet scannen als je niet zeker weet wie ze heeft uitgegeven. Wees vooral waakzaam bij QR codes op papieren facturen of in e-mails. Fraudeurs kunnen facturen en e-mails onderscheppen en vervalsen. Helaas, ook hier ontkom je niet aan oplichters.

Webwinkel checken op betrouwbaarheid

Doe jij het nog wel eens? Een webwinkel checken op betrouwbaarheid? Ik moet heerlijk zeggen dat ik daar steeds makkelijker in word. Toch blijft het goed om alert te blijven zodat je zeker weet dat je niet opgelicht wordt.

Volgens de consumentenbond is het aantal nep webwinkels erg hoog. Naar schatting is minstens 1 op de 5 webwinkels onbetrouwbaar (bron website, juli 2019). Vooral Chinese nepwebwinkels nemen toe. Check onderstaande punten om echt van nep te onderscheiden.

 

Tips om een webwinkel te checken

  • Contactgegevens checken. Controleer altijd of de contactgegevens op de website staan. Ontbreekt deze informatie of is het onduidelijk? Dan moeten alarmbellen direct gaan rinkelen.
  • Check de voorwaarden. Zijn de prijzen en bezorgkosten realistisch? En nog belangrijker, kun je de goederen retour sturen? Want als je de goederen retour moet sturen naar China dan zijn de portokosten hoger dan dat de producten waard zijn.
  • Google naar de webshop.  Vertrouw je het niet? Dan is het altijd slim even te googlen op de webwinkel. Voer de naam van de site in met woorden als klacht, betrouwbaar, oplichting en je zult snel genoeg zien of je hier wel of niet iets moet kopen.
  • Is er een keurmerk? Staat er een keurmerk op de website? Bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg, Keurmerk Webshop of Qshop kenmerk? Ga naar de site van het betreffende keurmerk en controleer daar of de webwinkel is aangesloten. Want let op, een logo kan misbruikt worden en wil nog niet zeggen dat ze ook echt het keurmerk hebben!
  • Algemeen logo. Voor nepwebshops worden standaardlogo’s gebruikt met algemene termen.
  • Hoge kortingen en alles op voorraad? Ook dat is een teken aan de wand. Het gezegde te goed om waar te zijn bestaat niet voor niets! Is de hele collectie afgeprijsd, met zeer hoge kortingen, en ondanks dat de hele collectie in alle maten op voorraad? Dan klopt er zeker iets niet.

PS: De reden dat ik dit artikel heb geschreven? Ik ben er zelf tijdens black Friday ingetrapt. Ik heb besteld bij een Chinese webwinkel, waarvan ik dacht dat het een Duitse webwinkel was. En tot heden geen spullen maar wel betaald! Het ging om de onbetrouwbare site Modetalente. Wat heb ik gedaan om te voorkomen dat andere mensen ook gedupeerd worden? Ik heb ACM de site gemeld, als ook bij de Fraude Helpdesk. Ook heb ik de registrar van het domein, in dit geval GoDaddy, op de hoogte gesteld van het misbruik. Hopelijk heeft dit effect en wordt de site uit de lucht gehaald.

Zoekwoorden via Google Trends

Ben je blogger? Soms ontbreekt de inspiratie voor een artikel. Maak dan eens gebruik van Google Trends! Dit is ook zo’n mooie dienst van Google die inzicht geeft in het zoekwoordengedrag van mensen. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.

 

Hoe werkt Google Trends?

Dat is niet zo heel moeilijk. Ik neem aan dat je vast wel een Google Account heb? Meer heb je namelijk niet nodig om gebruik te maken van deze zoekwoorden tool. Ga naar de homepage van Google Trends en meld je aan. Nu kun je twee dingen doen. Of bekijken want de interesse is in een bepaald zoekwoord of op onderzoek uitgaan wat de populaire en opkomende termen zijn.

Ik zocht in de laatste week van november op populaire zoekwoorden, vlak voor black friday. Natuurlijk stond dat op nummer 1! Maar ik zag ook Utopia, val van de Berlijnse muur, sinterklaasjournaal 😉 en Museo del Prado in het lijstje staan. Sommige onderwerpen zijn vanzelfsprekend maar dat de val van de Berlijnse muur deze maand 30 jaar geleden was of dat Museo del Pardo 200 jaar bestaat… dat waren voor mij nieuwe weetjes. En dat kan je soms helpen bij het schrijven van actuele blogs.

Oja, je kunt ook automatisch nieuwsberichten ontvangen wanneer een bepaald zoekwoord trending is.

 

Google Trends gebruiken voor seo

Google Trends is ideaal om te gebruiken voor seo (websiteoptimalisatie). Type op de homepage je zoekwoord in en je krijgt een resultatenoverzicht met de populariteit maar ook gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Vooral dat laatste geeft een richting aan voor de inhoud van je blog. Ik maak hier vaak gebruik van.

Wat is Google Adsense?

De functie van Google kent iedereen maar wat is Adsense? Ik leg je dat graag nader uit. Waarom ik dit doe? Omdat ik er mensen mee kan helpen die op zoek zijn naar deze informatie maar ook omdat ik zelf ook inkomsten genereer met deze site. Ik ben zelf al jaren niet meer aan het werk als zelfstandig marketeer, maar mijn website hou ik om deze redenen wel in de lucht. Niet dat ik er rijk van word, maar het is leuk om ermee te  experimenteren. En dat kan ik voor mijn werkgever natuurlijk ook weer toepassen. Lees in deze blog meer over Google Adsense.

 

Geld verdienen met je website

Voordat ik deze blog ging schrijven heb ik eerst een zoekwoorden  onderzoek gedaan. Wat wordt er nu veel gezocht door mensen? En daar komt dan de term geld verdienen met je website uit. Ik neem aan dat mensen hiermee niet bedoelen een webshop, want dat is duidelijk. Dus ik ga in deze blog in op passieve inkomsten via je site. Want je ziet het zelf ook vast wel, al die advertenties die verschijnen als je een pagina opent. Zo ook op deze pagina!

 

Inkomsten met Google Adsense

Adsense is een onderdeel van Google. Google is bekend als zoekmachine maar deze organisatie heeft tientallen diensten. En deze diensten koppelen ze allemaal heel slim aan elkaar. Natuurlijk verdienen ze daar flink geld mee, maar voor ons als gebruiker biedt dat ook heel veel voordelen. Maar, dat is een ander verhaal. We gaan het hier over inkomsten met Google Adsense hebben.

Misschien heb je wel gehoord van Adwords. Dat is een dienst van Google waarmee bedrijven online kunnen adverteren. Deze advertenties zijn te zien als je zoekt in de zoekmachine van Google, maar diezelfde advertenties staan ook op websites van anderen. Dat Google daar ook de advertenties kan plaatsen komt omdat deze websites zichzelf beschikbaar hebben gesteld met hun aanmelding in Google Adsense. Dit kun je als particulier ook doen. Je site moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De content moet uniek zijn en waarde bieden, de site moet navigatievriendelijk zijn én mag niet uitsluitend dienst doen als advertentiesite.

 

Wat levert een website op?

Dan wil je natuurlijk graag weten wat het je op kan leveren. Dat is geheel afhankelijk van het onderwerp waarover je website gaat en of je in staat bent voldoende bezoekers te trekken. Ik heb bijvoorbeeld ook een website met recepten. Ik vind koken leuk en ik schrijf mijn favoriete recepten graag op. Vroeger deed ik dit in een kladblok, nu doe ik dat op internet. Levert mij dit veel op? Nee helaas, er zijn zo ontzettend veel websites met recepten dat dit niet interessant meer is. Het is echt heel erg moeilijk om bovenaan in de zoekmachine te komen met je website. Want net zoals het in de ‘normale wereld’ werkt, hoe meer concurrentie hoe harder de strijd.

Hier zijn we direct aangekomen bij de uitdaging: hoe krijg je voldoende bezoekers op je site? Dit kun je om meerdere manieren voor elkaar krijgen. Of je zorgt dat je site vindbaar is in de resultaten met SEO (lees meer over websiteoptimalisatie) of je trekt bezoekers door een actief account op Social Media. Maar voor beide methode geldt, je zult er tijd en energie in moeten steken. Als je dit leuk vindt omdat het je hobby is of omdat je over je hobby schrijft dan is dit helemaal niet erg. Doe je het alleen om geld te verdienen, dan denk ik niet dat je dit volhoudt op de lange termijn. Sorry.

 

Geld verdien je met clicks of bezoekers

Er zijn twee bronnen van inkomsten. Dat zijn clicks (mensen die op een advertentie klikken) of bezoekers (mensen die de advertenties zien maar die niet op de advertentie klikken). Bij een click gaat iemand echt door naar de site van de adverteerder. Dat genereert de meeste inkomsten. Bij bezoekers krijgt je een vergoeding voor het aantal keer dat bezoekers advertenties zien. Sommige merken werken aan hun naamsbekendheid en hebben niet als doel dat je de website bezoekt. Wel willen ze hun naam onder de aandacht brengen. Dit brengt echter maar een paar centen op. Dus je zult heel erg veel bezoekers moeten genereren om er echt geld mee te verdienen.

 

Wat levert een click op?

Een click op een advertentie kan Euro 0,04 opleveren maar ook Euro 0,65. Dat ligt aan de content en hoe hoog de concurrentie is op dat zoekwoord. Schrijf je bijvoorbeeld over ‘felgekleurde heidebloemetjes’ dan zal dit een hele specifieke doelgroep trekken maar er zullen weinig adverteerders bieden op deze plek. Google Adsense laat dan wel een advertentie zien, maar die heeft dan geen relatie tot het onderwerp. Dan is de verdienste per click meestal laag. Ik kan zelf geen gemiddelde noemen want het loopt heel erg uiteen. Soms heb ik een click die Euro 0,65 cent op levert, maar soms is het inderdaad maar een paar cent. Ik heb in ieder geval nog onvoldoende bezoekers om er rijk van te worden ;-). Het is wel gewoon leuk.

 

Als je het goed doet, klikt gemiddeld 2% van de bezoeker op een advertentie. Reken maar uit hoeveel bezoekers je moet hebben voor een beetje leuke inkomsten!

Inkomsten via YouTube

Je hoort het wel in de media, YouTubers die enorme bedragen verdienen met het plaatsen van online video’s. YouTube is ook van Google en ook hier kun je je account aanbieden voor het plaatsen van advertenties. Dit is ook een wereld op zich geworden. Vooral de game industrie is hier groot. Er zijn YouTubers die online spelletjes spelen en zich daarbij zelf opnemen. Die video’s worden miljoenen keren bekeken.  Het schijnt dat 1 miljoen views ongeveer 1.000 Euro oplevert. Die bedragen zijn een beetje geheim en daar wordt geen openheid over gegeven. Maar ook hier geldt, voordat je zo’n grote fan-base hebt dat een miljoen views haalbaar is moet je er toch al heel veel uren in geïnvesteerd hebben voordat het wat oplevert.

De betrouwbaarheid van beoordelingen webshops

Ik kreeg onlangs een zeer vreemde advertentie in mijn tijdlijn, naar wat later bleek van een oplichtersbende op internet (dat ging over Bitcoins). De advertentie trok mijn aandacht omdat deze gewoon niet waar kon zijn. U kent dat wel, de gezegde ‘te mooi om waar te zijn’ was hier van toepassing. Bij het proberen te achterhalen van de eigenaar van de site kwam ik er achter dat de site pas 29 dagen oud was. Maar de reviews waren al van jaren oud. Dat stinkt…. dus ik ben in de wereld van beoordelingen webhops gestapt.

Echte beoordelingen verzamelen kost tijd en energie

Als marketeer weet ik dat je niet zomaar beoordelingen krijgt. Dat kost tijd en energie. De mens is van nature ook zo ingesteld dat een negatieve review eerder gegeven wordt dan een positieve review. Of de ervaring moet alle verwachtingen overtreffen, dan bent u ook vast bereid een goede review te geven. Maar doorgaans is het als bedrijf niet eenvoudig om de verwachtingen te overtreffen. Dus dan is het verzamelen van beoordelingen echt een dagtaak.

En ik heb het zakelijk wel vaker meegemaakt. Er staat een nieuw bedrijfje op, een disruptor, en binnen no time hebben ze tientallen positieve beoordeling. Yeah, right. Maar wat wordt er tegen gedaan?

De consumentenbond heeft hier ook al eerder voor gewaarschuwd.Op de site vindt u hier ook handige tips. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet toezicht houden, maar is dat ook mogelijk met de duizenden webhops? Vooralsnog zijn ze niet verder gekomen dan vrijblijvende richtlijnen.


Beoordelingen webshops komen met een beetje hulp van de fabrikant tot stand…

Korting of geld geven voor een positieve review, een product gratis weggeven in ruil voor een positieve beoordeling, personeelsleden een beoordeling laten geven… bedrijven halen alles uit de kast. Niet zo vreemd natuurlijk, uit onderzoek komt naar voren dat 72% de beoordelingen van de webshops leest en op basis hiervan ook een beslissing neemt.

Beoordeel de beoordelingen…

Kijk goed naar de beoordelingen. Eén van de belangrijkste kenmerken vind ik wel het profiel. Vaak wordt er een foto getoond en lijkt het net een koppeling met een facebook-profiel. Check of dit klopt. U zult snel zien of dit lege profielen zijn. De persoonsfoto’s worden gewoon van internet gekopieerd.

beoordeling webhops, betrouwbaarheid reviews, check beoordelingen

Hoe zit het met de beoordeling websites?

Als webshop-eigenaar kun je online zeer eenvoudig een review-abonnement afsluiten. Bekende namen zijn Trustpilot en Kiyoh. Maar dat zegt niks. Ze zorgen alleen voor de omgeving, beoordelingen kunnen net zo goed nep zijn. Kiyoh schermt met het feit dat thuiswinkel.org een partner is. Maar wie goed kijkt ziet dat thuiswinkel.org de reviewsoftware van Kiyoh aanbiedt en hier waarschijnlijk zelf ook weer wat mee verdient. De reviewsites zijn niet verantwoordelijk voor de echtheid of betrouwbaarheid van de beoordelingen. Dit ligt bij de webshopeigenaar.

Waarschijnlijk is het niet mogelijk om als webshopeigenaar reviews te wijzigen. Maar de schrijver kan dat wel dus wat gebeurt er dan? Met een ‘commerciële oplossing’ wordt de negatieve review snel aangepast in een positieve….

Over thuiswinkel.org gesproken, welke veiligheid biedt dit als het gaat om nep beoordelingen? Je krijgt zeer eenvoudig het certificaat of logo om te gebruiken op je website. Het is niet echt een keurende instantie en zeker ook geen garantiefonds. Het is een slim opgezet keurmerk bij de opkomst van internet. Er zijn 2.200 webshops aangesloten. Maar bedenk, er zijn ruim 37.000 webshops is Nederland! En die andere 35.000 zijn echt niet allemaal malafide.

Moraal van het verhaal, gebruik gezond verstand. Bij ‘te mooi om waar te zijn’ moet je alarm afgaan. Check de profielen van de reviewers. En twijfel je dan nog, Google dan op ervaringen van gebruikers en sla hier de reviewsites over.