Uw website hoger in Google

Tips om uw website hoger te laten scoren in Google

Wilt u met uw website hoger scoren in Google? Maak eerst een analyse van uw website met deze tips. Een website valt of staat met de juiste inhoud. Soms kunnen een paar kleine wijzigingen al voor verbetering zorgen. Onderstaande tips zijn bedoeld om als “schrijver” zelf eenvoudig verbeteringen te kunnen aanbrengen. Uiteraard zijn er in het technische ontwerp meer zaken waar op gelet moet worden. Deze taken horen thuis bij de beheerder en/of ontwerper van de website.

Domeinnaam

De domeinnaam is absoluut belangrijk voor Google. Een zoekwoord in de domeinnaam heeft voordelen. Wilt u een nieuwe website beginnen dan kunt u overwegen om een andere domeinnaam te nemen dan bijvoorbeeld uw bedrijfs- of merknaam. Heeft u uw website al jaren in bezit dan is het op zich niet verstandig om van domeinnaam te veranderen. De leeftijd van een site heeft ook waarde. Wat u wel moet doen is alle pagina’s binnen uw domein een goede omschrijving geven die betrekking heeft op de inhoud van de pagina’s (URL-structuur).

Merk versus zoekwoord

De merk- of bedrijfsnaam staat centraal in de communicatieboodschap. Helaas is het zo dat meestal gezocht wordt op een generiek woord (zoekwoord) en niet op een merk- of bedrijfsnaam. Als u de eerste alinea’s van uw tekst leest, hoe is deze verhouding? Gebruik een goede mix tussen uw merk-/bedrijfsnaam en het generieke zoekwoord.

Indeling en leesbaarheid

Net als een rapport of boek is ook de leesbaarheid belangrijk. Als de bezoekers snel kunnen zien waar teksten over gaan dan kan Google dat ook. Zorg voor een goede indeling van de teksten met alinea’s en kopteksten. Omschrijf de kopteksten zo concreet mogelijk en verwerk de zoekwoorden. Misschien zou u liever wat creatiever willen zijn maar gebruik daarvoor liever niet de kopteksten.

Foto’s en afbeeldingen

Google kan geen plaatjes kijken, althans nog niet… Geef foto’s en beeldmateriaal dan ook een goede omschrijving in plaats van foto01.jpg of iets in die strekking. Bovendien bestaat de mogelijkheid om een foto te voorzien van een omschrijving die bedoeld is voor de zoekmachines (alt-tekst). Zorg dat dit overal goed gevuld is.

Interne linkbuilding

De ‘bewegwijzering’ in uw website is uiteraard de navigatiebalk maar vergeet ook niet in teksten te verwijzen naar andere pagina’s. In principe moet de lezer binnen 3 klikken alle hoofdzaken op uw website gevonden kunnen hebben. Het woord waarmee u doorlinkt naar een pagina geeft niet alleen voor de lezer maar ook voor de zoekmachines aan waar die pagina over gaat. Gebruik dus niet “lees meer” en “klik hier” maar gebruik het onderwerp zelf als link.

Content, content en nog eens content…

Schrijf regelmatig nieuwe pagina’s, breid uw pagina’s uit en houd zaken up-to-date. Als u nooit wat aan uw website doet zullen niet alleen bezoekers zien dat de informatie oud is maar ook de zoekmachines. Een website verdient continue aandacht en is niet iets projectmatig. Heeft u of uw medewerkers hier geen tijd voor? Sluit dan een contract af met een freelance tekstschrijver die op maandelijkse basis teksten maakt en wijzigt. (Let op dat deze wel kennis van zaken heeft natuurlijk!) Deze paar uren zullen zeker de investering waard zijn. Als de basis goed is kunt u nog een stap verder gaan met bijvoorbeeld het bijhouden van een blog.