Categorie op Communicatie

Presentatie maken

Met uw bedrijfspresentatie geeft u uw relaties een kijkje in de keuken. Het doel van een presentatie kan informatief zijn of aanzetten tot koop. Maar één ding moet het in ieder geval en dat is laten ‘verlangen naar meer’…

Een veel gemaakte fout is het niet hebben van een duidelijke boodschap voor de doelgroep. Welke actie wilt u met uw presentatie bereiken? Het lijkt zo logisch maar in de praktijk zien we veel sprekers die een keurig inhoudelijk verhaal houden en op de allerlaatste sheet wordt nog wat aandacht besteed aan het product dat ze willen verkopen, de boodschap! Het gevolg, een groep enthousiaste mensen over de presentatie maar die zich niet bewust zijn van uw doel.

 

Presenteren voor een groep

Een ondersteuningsmiddel bij een presentatie is onmisbaar. Een grote valkuil is echter dat het ‘ondersteuningsmiddel’ de presentatie volledig overneemt en de presentator niet meer doet dan het bulletsgewijs oplezen van de slides. Het wordt meer de houvast voor de presentator dan dat het iets toevoegt.

Boei uw publiek en ondersteun uw presentatie in beelden, schema’s en flow-charts. Durf ook eens de beamer uit te zetten, of de flip-over te pakken of achter de veilige presentatietafel vandaan te komen.

Ga eens op de stoel van uw doelgroep zitten en bekijk het vanuit een andere invalshoek. Presenteer wat uw doelgroep wil horen, niet wat u graag wilt vertellen.

 

Beeldend verwoorden

De mens is visueel ingesteld en de moderne communicatietechnieken versterken dit alleen maar. Niet voor niets worden YouTube, Facebook en Instagram (Social Media marketing) steeds populairder. Wij kijken graag plaatjes en foto’s spreken tot de verbeelding. Een boodschap die beeldend verwoord is blijft ook beter hangen in ons geheugen. Bij het maken van een presentatie moet dit het uitgangspunt zijn. Wat kan ik in de presentatie laten zien wat ik niet kan verwoorden?

 

Actualiteit en humor

Door de smart phone is het leven veranderd. Niet alleen dat wij continue bereikbaar en online zijn, ook dat wij onbewust gewend raken aan actualiteit. Sterker nog, wij verwachten actualiteit. Een presentatie pakken van een paar jaar geleden zonder te actualiseren? De luisteraar heeft dit snel door… Social Media brengt nog iets anders moois voort en dat is de combinatie van serieuze onderwerpen met humor gebracht. Ook dit mag.

 

Software

Powerpoint is onmisbaar en zeker het meest gebruikte programma. Nadeel van Powerpoint is dat het snel statisch wordt. Minder bekend is Prezi, hiermee is het mogelijk op een totaal andere manier presentaties op te zetten.

 

Tip: Uw bedrijfspresentatie kunt u ook gebruiken voor videomarketing. Dit houdt in de presentatie omzetten voor online doeleinden. Lees meer over videomarketing.

Social Media strategie

Het lijkt wel het toverwoord van deze tijd, social media. Maar wat is social media? Werkt het wel als u het inzet enkel en alleen uit commerciële overwegingen zonder echt ‘sociaal’ te zijn? Is het een must als onderneming om hieraan mee te doen? Allemaal vragen die de huidige marketeer bezig houden.

Ja, social media is belangrijk maar wel in de context dat uw bedrijf, uw product en uw klanten bepalen hoe, wanneer en wat u inzet. Voor u het weet bent u zelf of uw medewerkers urenlang actief op social media. Maar is het ook effectief en past het in uw marketingplan?

 

Doelstelling social media

Social media kan ingezet worden voor een aantal doelen. Dit kan zijn snel een eenvoudig in contact komen met uw doelgroep, uw relaties op de hoogte houden van informatie, een positief imago creëeren rondom uw product of simpelweg omdat het bijdraagt in de vindbaarheid in zoekmachines.  Oeps, valt het u ook op? Dit klinkt als een heel commerciële benadering van social media! Natuurlijk moet dit niet alleen de redenen zijn. U vindt het ook leuk om te communiceren met mensen, u vindt het leuk om ook andere mensen te volgen en ook hun diensten aan te prijzen. U vindt het leuk om te weten wat uw klanten doen…

 

Duidelijke visie

Welk doel u ook voor ogen heeft, er moet een duidelijke visie achter zitten en passen in het begrip ‘social’. Anders heeft het lang niet zoveel toegevoegde waarde als u zou denken. Er zijn tientallen platforms en in de toekomst zullen er ongetwijfeld afvallen en nieuwe bijkomen. Aan allemaal meedoen? Nee, zeker niet. Kies het platform dat u het meest ligt en voor uw bedrijfsactiviteiten het meest geschikt is. Ook hier geldt, beter één ding goed uitvoeren dan tien dingen half.

Weten hoe u social media zou kunnen inzetten? Organiseer samen met een specialist een brainstorm sessie van een halve ochtend. Dat is net zo effectief als nu internet afzoeken naar nog meer tips en informatie.

Een duidelijke visie met social media? Vergeet dan niet dat dit ook een onderdeel is van uw communicatieplan.

Emailmarketing

Een emailmarketingcampagne heeft voor een deel dezelfde vragen te beantwoorden als een andere communicatiecampagne. Wat wilt u bereiken met emailmarketing? Wilt u naamsbekendheid creëren, de verkoop van een product stimuleren of relaties informeren? Zoals iedere campagne begint ook emailmarketing met het formuleren van een heldere doelstelling. Heeft u eenmaal besloten om een e-mailing op te zetten, dan gelden andere wetten dan bij een gewone mailing.

 

Spam of  toch niet?

Een emailcampagne is geen spam, mits het natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoet. Het is toegestaan bestaande relaties informatie toe te sturen, maar u moet er wel voor zorgen dat geadresseerden zich ten allen tijde kunnen afmelden voor de e-mailing (opt-out). Bij nieuwe contacten ligt het wat gecompliceerder. Deze ontvanger moet wel vooraf toestemming hebben gegeven om e-mail van de organisatie te ontvangen (dubbel opt-in).

 

Onderwerp: kort en bondig

Zorg ervoor dat het onderwerp van de e-mail kort is. Een kort en bondig onderwerp is volledig zichtbaar in de mailbox. Prikkel uw relatie om de e-mail te openen met een pakkende tekst. Wek nieuwsgierigheid op.

 

Bijlagen: niet doen

Het meesturen van bijlagen moet worden vermeden. Wilt u toch graag een bijlage toevoegen? Maak van de informatie die u wilt delen een webpagina of maak er een bestand van dat de ontvanger zelf kan downloaden.

 

Opbouw: kom meteen terzake

Bij het samenstellen van een e-mailing is het belangrijk de ontvanger direct aan te spreken. Als ontvangers moeten scrollen om achter het doel van een e-mailing te komen, is het risico groot dat u hun aandacht verliest en dat ze niet verder lezen. Daarnaast is het belangrijk dat de eerste hyperlink in een e-mailing zichtbaar is zonder dat de ontvanger hoeft te scrollen. Op deze wijze wordt het klikgedrag gestimuleerd.

 

Boodschap: kort en helder

Vooral bij e-mailmarketing geldt dat de boodschap kort en helder moet zijn. Teveel informatie of aanvullende aanbiedingen doen de respons afnemen. Internetgebruikers zijn gewend om informatie snel te scannen op relevantie. Als de informatie niet ‘to the point’ is of er staan meerdere boodschappen in een mail, drukt de ontvanger als snel op de delete knop.

 

Maak e-mailings persoonlijk

Spreek relaties persoonlijk aan. Onderzoek toont aan dat hoe meer persoonlijke elementen in een e-mail worden opgenomen hoe meer respons een e-mail krijgt. De meest optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van een relatie en voldoet aan de afzonderlijke wensen en interesses van iedere geadresseerde. De mate van personaliseren is echter afhankelijk van de aard van de mailing zoals een nieuwsbrief, aankondiging of aanbieding. Maar ook van uw tijd en middelen.

 

Planning

Is de bedoeling dat de campagne actie oproept? Plan de campagne dan zorgvuldig en licht medewerkers in. Een slechte of langzame opvolging van aanvragen leidt tot ontevreden mensen. Regel daarom tijdig alle benodigdheden, zodat de respons op de campagne snel en efficiënt kan worden opgevolgd.

 

Een mooie tool om emailcampagnes te beheren en te verzenden is mailchimp.com (gratis voor kleine campagnes).