Categorie op Communicatie

Beïnvloeden en overtuigen, hoe doe ik dat effectief?

Ik ben gek op zelfhulpboeken en dan Amerikaanse klassiekers. Onlangs las ik het boek van Dale Carnegie, wat is gepubliceerd in 1936. Nu denk je zeker dat deze technieken verouderd zijn? No way, de regels van effectief beïnvloeden en overtuigen zijn ook nu nog van toepassing. In deze blog vind je een korte samenvatting van het boek.

 

Gratis tips over mensen beïnvloeden en effectief overtuigen

“How to Win Friends and Influence People” is een zelfhulpboek geschreven door Dale Carnegie. Het is één van de best verkopende boeken aller tijden. Lees onderstaande regels en leer ze uit je hoofd of schrijf ze op. Het helpt je echt in het dagelijkse leven.

Stel mensen op het gemak. 

  1. Geef niet gelijk kritiek, veroordeel niet en klaag niet. Wij mensen houden er in principe niet van om onze fouten toe te geven. Dus bij kritiek en oordelen drukken wij direct op de zere plek bij mensen. Dat helpt niet dat ze je aardig vinden. 99% van de mensen geeft zichzelf nooit de schuld! Dus het werkt niet om ze hierop te wijzen. Je bereikt alleen het tegenover gestelde.
  2. Geef oprechte waardering. Ieder mens wil belangrijk zijn, dat zit diep in ons DNA geworteld. Door waardering uit te spreken voelt iemand zich belangrijk (oprechte complimenten). Dit kun je ook tonen door in je standpunten eerst de belangen van de ander voorop te stellen.
  3. Roep een wensgedachte op.  Wil je iets van een ander persoon? Ga dan niet uit van wat je zelf wilt maar roep een beeld op wat het voor de ander betekent. Zo roep je een wensgedachte op. Je wilt mensen niet iets verkopen, je wilt dat mensen bij je kopen! Dit is een zeer kundige manier van beïnvloeden die je goed kunt trainen!

Zorg dat mensen je aardig  vinden.

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Probeer mensen niet geïnteresseerd te krijgen in jezelf door zo veel mogelijk te praten. Verdiep je in iemands interesses en stel vragen.
  2. Glimlach. Straal plezier uit. Je gaat toch liever om met iemand die plezier heeft in het leven in plaats van iemand die altijd klaagt of de negatieve kanten ergens van zien?
  3. Onthoud namen. Iemands naam onthouden is een teken van aandacht en belangrijkheid.  Mensen houden van hun eigen naam!
  4. Wees een goede luisteraar. In regel één moedig je mensen aan over zichzelf te praten. Neem dan een gesprek niet gelijk over om over jezelf te gaan praten! Maar luister. Dit is een hele belangrijke eigenschap.
  5. Zorg dat andere mensen zich belangrijk voelen.  Je zult zien dat gesprekken veel plezieriger verlopen als je ruimte geeft om te praten. Je waardeert en complimenteert en zet de belangen van de ander voorop. In zo’n gesprek is het veel eenvoudiger om onbewust te beïnvloeden.

Overtuigen op een natuurlijke manier (conflictvermijding)

  1. Vermijd argumenteren om je gelijk te krijgen. Het maakt niet uit of we winnen of verliezen met onze argumenten. Ook bij winnen zal de andere persoon zich verslagen voelen en dat geeft nooit een prettig gevoel.
  2. Erken direct schuld als je fout zit. Als je zelf schuld erkent maakt dat de andere persoon milder en staat hij/zij eerder open voor jouw andere argumenten.
  3. Begin een gesprek altijd op een plezierige manier. Mensen zijn meer ontvankelijk na een fijne opening. Direct de pijn bloot leggen is niet aan te raden.
  4. Stel eerst ja-vragen. Probeer te beginnen met vragen waarop de ander wel met JA moet beginnen. Begin met dingen waar beide partijen het over eens zijn.
  5. Subtiel afwijzen. Als je hard de standpunt van de ander afwijst dan zeg je eigenlijk ‘je zit fout’. Dat werkt nooit. Dus zeg op zijn minst erover na te denken.
  6. Bekijk de standpunten vanuit de ander. Iemand mag misschien fout zitten of anders denken, er zijn altijd overeenkomsten te vinden. Zoek die overeenkomsten op.
  7. Geef argumenten vanuit een nobel standpunt. Standpunten die goed zijn voor een hoger doel (of sociaal), daar zal niemand tegen kunnen zijn.
  8. Versterk je ideeën. Dramatiseer je ideeën met voorbeelden. Vertel voorbeelden die echt en interessant zijn.  Of onderbouw met cijfers en feiten. Daar kan niemand nee tegen zeggen.
  9. Lukt het niet? Geef dan een uitdaging. Als jij….. dan doe ik. Mensen zijn gek op uitdagingen aangaan. Het wakkert onze strijdlust aan.

Gebruik deze technieken ook om een goede leidinggevende te worden

  1. Bedank je medewerkers en geef ze oprechte aandacht.
  2. Wijs mensen niet direct op hun fouten maar doe dit indirect op een correcte manier.
  3. Praat eerst over je eigen fouten voordat je een medewerker kritiek geeft.
  4. Stel vragen in plaats van het geven van directe orders.
  5. Zet nooit je medewerker in het bijzijn van anderen met zijn/haar rug tegen de muur.
  6. Benadruk iemands goede kwaliteiten. Zo creëer je trots en iets wat iemand goed doet willen ze niet kwijt raken.
  7. Moedig aan. Geef het gevoel dat fouten eenvoudig te herstellen zijn.

Mediaplanning

Voorbeeld mediaplanning

Mediaplanning is een onderdeel van het mediaplan en is eigenlijk de plaatsingskalender van de middelen die gekozen zijn om een bepaalde groep mensen te bereiken.  Hier gaat natuurlijk een strategisch mediaplan aan vooraf (doelgroep, boodschap, doelstellingen, budget, etc). De mediaplanning zelf is dus niet meer dan een overzicht gerangschikt naar datum met de verschillende kanalen en gekozen plaatsingen.

Bij het maken van de mediaplanning kunnen we de 5w’s als uitgangspunt nemen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Op deze wijze beantwoordt de mediaplanning ook als een beknopte samenvatting van het communicatieplan. Zo is het voor iedereen in één oogopslag duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.

>> Download hier een voorbeeld: mediaplanning voorbeeld excel


Inzet mix van media en frequentie

Het inzetten van een mix van media werkt vaak beter dan het inzetten van één kanaal. Ieder kanaal heeft immers zijn eigen kracht. Ook het aantal keer dat een boodschap gezien wordt versterkt de kracht. Immers, de kracht van reclame ligt in de herhaling.  Waarom werkt de kracht van herhaling?

  • Mensen moeten iets vaker zien of horen om de boodschap te onthouden
  • Pas als mensen iets vaker hebben gezien gaan ze het herkennen als ‘merk’
  • Vertrouwen winnen kost tijd, dat gaat niet over één nacht ijs
  • Hoe vaker mensen iets zien, hoe eerder ze de boodschap ook daadwerkelijk geloven

Online adverteren

Search Engine Advertising

Als we praten over online adverteren hebben we het eigenlijk over Google Adwords. Het invoeren van Adwords advertenties en het beheren ervan, het lijkt zo eenvoudig. Er zit echter veel meer achter Adwords dan u in eerste instantie denkt. Kennis is belangrijk om de advertenties te optimaliseren en de kosten te minimaliseren. Hoe vaak gebeurt het dat u de advertenties erin zet en na een paar weken stopzet omdat het resultaat teleurstellend is? Herkent u dit? Schakel dan eens een specialist in.

 

Kostenbesparing door minder klikken maar een beter bereik bij uw potentiële doelgroep.

Optimaliseren Adwords campagne

Het optimaliseren van Adwords komt er in het kort op neer dat:

  • alle overbodige zoekwoorden uitgesloten worden;
  • plaatsingen geanalyseerd en uitgesloten worden;
  • getarget wordt op basis van geslacht, leeftijd, locatie;
  • de adverentietekst pakkend, wervend én relevant is;
  • en meer.

Tip: Hoge respons en perfecte meetbaarheid? Maak dan een speciale landingspagina of actiesite.

Tip: heeft u al gewerkt met de remarketing-tag? Nog zo’n mooie en gratis tool.

Communicatieplan

Een communicatieplan opstellen

Een communicatieplan steekt anno 2019 heel wat anders in elkaar dan een aantal jaar geleden. Of het nu gaat om klantcontacten onderhouden, het werven van nieuwe klanten of het bouwen aan uw naamsbekendheid, communicatie vindt voor het grootste gedeelte digitaal plaats.

Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar adverteren in print is voor de meeste ondernemers weggegooid geld. Het contactmoment met uw doelgroep is maar zeer beperkt, als uw boodschap überhaupt al onder de aandacht komt. Uw strategie blijft uiteraard de basis voor het communicatieplan, daar is niets in gewijzigd. Wat is uw boodschap en welk doel wilt u daarmee bereiken? Die antwoorden hierop vormen de start voor het bepalen van uw communicatieplan.

 

Website

Het wordt soms wel eens vergeten in een communicatieplan, de eigen website. Een website is al net zo normaal geworden als dat er een kantoorpand nodig is om het bedrijf te huisvesten. Maar is dit wel zo? Uw website moet als het goed is meer zijn dan een digitale folder, of zoals ook wel gezegd wordt, het visitekaartje. Een website kan voor u werken als u er de juiste tijd en energie in steekt. Een website moet aan veel eisen voldoen maar bovenal vindbaar zijn voor uw doelgroepen en de gewenste informatie bevatten. Uw website is de eerste indruk en draait het vaak niet om de eerste indruk?

 

Nieuwsbrieven

Uw accountmanagers hebben waarschijnlijk niet altijd tijd om alle contacten binnen de organisatie te onderhouden. Toch is het van belang regelmatig wat van u te laten horen om niet vergeten te worden. Nieuwsbrieven zijn hiervoor ideaal en kunnen zelfs van te voren gepland en geschreven worden. De inzet van e-mailcampagnes is kostenbesparend en eenvoudig uit te voeren. In vergelijking met een mailing per post bespaart u drukkosten, portokosten en opmaakkosten. De resultaten zijn bovendien direct te meten. Een bijkomend voordeel is dat u met een e-nieuwsbrief door middel van hyperlinks traffic kunt genereren naar uw website. Zo weet u ook direct of uw lezers uw boodschap interessant vinden. (Lees onze tips over emailmarketing.)

 

Videomarketing

Met video’s is het eenvoudig om binnen enkele minuten honderden mensen te bereiken (geen mond-tot-mond maar screen-to-screen reclame!). Daarbij is de kracht van video ook nog eens tientallen keren groter dan geschreven tekst. Nadenken over videomarketing hoort ook thuis in de basis van uw communicatieplan. Filmpjes kunnen eenvoudig verspreid worden via uw website, nieuwsbrieven en Social Media. En wist u dat YouTube zelfs de twee na grootste zoekmachine is? (Lees meer over de mogelijkheden van videomarketing.)

 

Social Media

Social Media is geen trend die weer overvliegt maar een verandering in onze samenleving. De kanalen die opkomen hebben wel elk een eigen levenscyclus en specifieke gebruikersgroep. Met de juiste keuze en gebruik kunt u er veel voordeel mee opdoen. Past één van de kanalen ook bij u? Dan moet dit zeker een aandachtspunt worden in uw communicatieplan. Ook voor uw medewerkers moet duidelijk zijn wat de spelregels zijn. (Lees meer over Social Media.)

 

Bloggen

U kunt uw reputatie vergroten door het inzetten van externe bloggers of zelf de uitdaging aangaan en met regelmaat als gastblogger een artikel schrijven. Bloggen is leuk omdat het andere richtlijnen kent en ook een stuk persoonlijker gebracht kan worden. Het geeft niet alleen meer gezicht aan uw onderneming, het kan ook enorm bijdragen aan de vindbaarheid van uw website! Uitgangspunt is natuurlijk wel dat u hiervan plezier beleeft, anders kunt u het tekst schrijven beter uitbesteden.

 

Actiesites

Voor bedrijven met een breed diensten- en productenaanbod kant het aan te raden zijn rond specifieke onderwerken actiesites te lanceren. In deze tijd is het belangrijk de informatie snel en beknopt onder de aandacht te brengen. Actiesites bieden bovendien een goede basis om te optimaliseren op zoekwoorden of voor online adverteren met een directe call-to-action.

 

Online adverteren

Online adverteren is een ideale aanvulling op uw online aanwezigheid. Een advertentie is binnen een paar uur online en  u kunt direct in contact komen met uw doelgroep. Kennis van dit medium (in de termen van kosten, bereik en conversie) is een vereiste om resultaat te boeken.

Inbound marketing

Marketingcommunicatie staat vaak bol van de mooie kreten. Een nieuwe term die steeds vaker opduikt is “inbound marketing”. Maar wat betekent dat nu precies en wat is hier nieuw aan?

 

Wat betekent inbound marketing?

Marketingcommunicatie zijn alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om in contact te komen met de doelgroepen. Eigenlijk is marketingcommunciatie meer outbound dan inbound. De verandering in marketingcommunicatie is dat waar wij voorheen eerst de doelgroepen moesten bepalen en vervolgens weten te vinden met de juiste media, het nu veel eenvoudiger is om de juiste doelgroepen aan te trekken. Door juist inzet van alle mediakanalen komen de mensen vanzelf naar ons toe, en dat noemen we inbound marketing!

 

Voorbeelden inbound marketing

De eerste stap is het aantrekken van uw doelgroepen. Technieken hiervoor zijn: bloggen, social media, zoekwoord-optimalisatie van uw website en inbouwen landingspagina’s. Het komt er in feite op neer zoveel mogelijk waardevolle content plaatsen op verschillende media (multichannel), daarbij rekening houdend met de verschillende stadia van informatiebehoefte (lifecycle content marketing). Als u dit goed doet trekt u uw doelgroepen aan.

De volgende stap is de bezoekers laten terug komen voor meer. Heeft u de doelgroep eenmaal aangetrokken (inbound) dan wilt u ze natuurlijk niet meer laten gaan. Dit doen we door call-to-acion websites, formulieren en inschrijven op onze nieuwsbrief (zie ook onze blog over emailmarketing).