Bussum, 21 november 2013

Dat is de titel van het boek van Joris Merks-Benjaminsen. Het is ook zo, want wat is de toekomst van de Marketeer? “We need to create shop experience online and at the same time we need to create online experiene in the shop.” Prachtig! Wat een ontzettend leuk vak heb ik toch. Ik heb het boek nog niet gelezen maar denk wel dat ik het ga aanschaffen.  (Over ‘denken iets te doen’ later in deze blog nog een leuk voorbeeld.)

Vandaag heb ik een congres bijgewoond, volledig in het teken van digitale marketing. Natuurlijk weer de ‘oja’ en ‘aha’ momenten maar gelukkig kan ik zeggen dat ik niet veel nieuws gezien of gehoord heb. Dat betekent in ieder geval dat in deze tijdsgeest leef. Hele andere vragen die bij mij spelen zijn “Hoe krijg ik al die techniek in hemelsnaam geïmplementeerd voordat het weer verouderd is” en “Het MKB – dus de bedrijven in mijn kring – die hebben toch geen financiële middelen ter beschikking voor dit geweld? Is het dan alleen voorbehouden aan de grote merken? M.a.w. de grote worden groter en de kleine worden kleiner?” Daar hoor ik niets van want de gastsprekers zijn hoofdzakelijk de IT grootheden c.q. aanbieders van al deze mooie diensten. Niets op tegen, maar ik zoek antwoorden naar de vragen waar de gemiddelde ondernemer nu mee worstelt. Mijn uitdaging is dit te vertalen naar kleinere schaal.

Dit filmpje over window shoppen is geweldig en geeft wel een beeld wat ons te wachten staat.  Als je nog even tijd hebt, zeker kijken.

Een paar statements die ik interessant vond afkomstig uit het boek Schizofrene Marketing:

  • Te veel online gericht zijn – en dan met name op de laatste klik ‘de conversie’ – is een risico omdat de aandacht volledig verschuift naar direct sales en dus uitsluitend gericht op scoren met prijs en discount als belangrijkste instrumenten. Dat kan leiden tot merk- en prijserosie. In de wetenschap dat ook het internetplafond een keer bereikt wordt is branding weer belangrijk. Hoe interessant!
  • Wij als marketeers doen graag vooraf onderzoek naar mogelijk koopgedrag en behoefte. Wat blijkt, mensen onderzoeken in de praktijk  soms tot 50% meer merken en alternatieven dan dat ze in eerste instantie denken.  Uiteraard komt dit door internet en daardoor zijn de onderzoeken vooraf eigenlijk waardeloos. De consument kan namelijk het eigen gedrag niet inschatten. Dus wat ik in mijn eerste alinea schreef “ik denk dat ik het boek ga kopen”, dat kan dus wel eens heel anders uitvallen als ik eenmaal ga browsen…
  • Of mensen nu online of offline kopen, het informatie- en zoekgedrag is eigenlijk exact hetzelfde. En ja, het was te verwachten, de beeldvorming komt voor een groot gedeelte tot stand door online media.  Dus pas aan het einde van de reis kun je de potentiële klant loslaten, dus of naar de online winkel begeleiden of naar de stenen winkel.

En ik zou geen Mirjam heten als het mij verder niet opviel dat ze allemaal wel heel ouderwetse presentatietechnieken gebruiken voor bedrijven die voorop lopen in IT. Saaie powerpoint slides,  geen sociale interactie met de zaal of een online experience gehad buiten het filmpje hierboven. Ach, dan doe ik het allemaal nog best goed met de evenementen die ik organiseer 😉 (Kanttekening: ik heb natuurlijk niet alle presentaties kunnen zien en een selectie moeten maken uit de onderwerpen.)