Arnhem, 16 november 2013

Gisteren heb ik het weer eens geprobeerd, een arrangement via Groupon. Misschien denkt u bij het lezen van deze eerste zin, daar gaan we weer, dit wordt een negatieve blog over Groupon. Nee hoor, helemaal niet. Als marketeer, ondernemer en mens vind ik dit een geweldig concept. In mijn ogen gaan de ondernemers er niet goed mee om. Ondernemers kiezen er zelf voor om arrangementen op Groupon aan te bieden maar met welk doel vraag ik mij wel eens af.

Onderscheid ‘gewone klant’ en ‘Groupon klant’

Heeft u al eens een arrangement geboekt via Groupon? Ik al talloze keren en elke keer valt het mij weer op. (Tja, vraag me niet waarom ik het blijf proberen… Ook de kracht van Groupon.) Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen een gewone of een Groupon klant? Ben ik minder omdat ik via Groupon heb geboekt? Een koopjes-jager, iemand die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, iemand die u liever niet in de zaak heeft zitten? Jammer, want waarom heeft u dan gebruik gemaakt van Groupon en moet ik als klant deze bijsmaak krijgen? Maar misschien bedoelt u als ondernemer dit niet zo, maar heeft u uw personeel vergeten te vertellen wat de bedoeling is van deze actie.

Personeel begrijpt het niet…

Waar ik me aan erger al direct bij het binnenkomen. De reactie van de serveerster “Oh, een Groupon-bon, dan moet u in een apart gedeelte plaatsnemen.” Reden? Ik weet het niet, maar goed ik heb weinig keus om zelf een tafeltje te mogen kiezen. Vervolgens zou het een kleine moeite zijn om uit te leggen wat het arrangement inhoudt, immers als Groupon-klant krijg je geen menukaart.  Maar nee, je wordt neergezet in het ‘deze klanten zoveel mogelijk negeren gedeelte’, er wordt geen woord te veel gewisseld laat staan gevraagd of we misschien een broodje vooraf willen. Want bedienend personeel, naast het arrangement willen wij ook drinken, er misschien nog wel iets extra’s bij bestellen of lekker blijven natafelen met een espresso, afzakkertje of  een extra toetje. In de eerste 10 minuten wordt deze gedachte al resoluut gesmoord. Nee, het besluit is al genomen, wij lopen straks nog even het plein op en gaan bij dat gezellige Grand Café afsluiten met een koffie en een whiskey… Jammer ondernemer, weer een gemiste kans voor extra omzet en om een nieuwe trouwe klant te creëren! Want denkt u dat ik hier nu nog terugkom en dit bij mijn vrienden aanbeveel? Gelukkig heb ik mijn aanwezigheid nog niet gedeeld op Facebook of Twitter, jeetje eigenlijk begin ik me al lichtelijk te schamen…

Eindelijk komt er iets op tafel. Wij kijken elkaar aan, zouden we het hiermee moeten doen of krijgen we daarna misschien nog iets? Zullen we het vragen aan de serveerster of staat dat raar?  Hmmm, het is niet veel dus zal toch niet alles zijn? Weet je, dan bestellen we er toch maar wat brood bij. Helaas, dat blijkt te moeilijk als je een Groupon-menu hebt, dikke paniek tussen serveerster en keuken… en natuurlijk het brood is nooit geserveerd!

Het doel van Groupon?

Terwijl ik daar gisteren zat dacht ik bij mezelf  “waarom doen ondernemers eigenlijk mee met Groupon”?  Ze klagen dat ze er te weinig aan verdienen en het allemaal nogal tegenvalt. Is dit dan een laatste stuiptrekking of begrijpen ‘ze’ niet dat het een marketingtool is die ook gebruikt moet worden om de vruchten achteraf te kunnen plukken? Het is zaaien en niet alleen oogsten. (De goede uiteraard daargelaten maar ik zou deze blog niet schrijven bij één ervaring!) Vergelijk het eens met adverteren, daarvan weet u niet eens wat het oplevert. Hiermee draait u in ieder geval nog break-even. Iedereen weet dat u niet kunt verdienen aan de prijs van het arrangement dus dat is al een verloren zaak. Maar dat is toch niet het doel van deze actie? Om welke reden u uw restaurant niet vol krijgt weet ik niet, u gebruikt Groupon om het wel vol te krijgen. Laat dan ook zien wat u kunt en waarom u het wel waard bent. Geef een reden voor uw bestaansrecht waarom ik terugkom en mijn vrienden meeneem! Dan bent u goed bezig, niet om ons als inferieur publiek te behandelen.

Zo dat ben ik ook weer kwijt. Zal ik de Groupon app nu voor eens en altijd deleten of toch niet….