Modern productiearbeid

Internet, het nieuwe productiearbeid

Vandaag een volle dag in het teken van de online marketingaanpak voor 2014. Samen met mijn opdrachtgever buigen wij ons over de internationale website. Een enorm ‘bakbeest’ met maar liefst meer dan 500 pagina’s per taal. Maar hij doet wat hij doen moet, dat is leads genereren, dag in dag uit… Ook zijn wij best trots op het feit dat de site in de key-landen op pagina 1 van de zoekmachine staat, soms zelf op positie 1 of 2. Want daar hebben we tenslotte al die content voor geschreven. Niet helemaal natuurlijk, maar je kunt er niet omheen dat de zoekmachine soms wel belangrijker lijkt dan de mens. Sinds 2009 zijn dus meer dan 2.500 pagina’s geschreven. Bedenk eens, dat is meer dan één pagina per dag!

Helaas is de site verouderd en niet geheel responsive (geschikt voor alle mobiele apparatuur) en ook het design laat wel wat te wensen over. Een nieuwe site bouwen? Poeh, als een beetje techneut weet ik wat dit in gaat houden. Dan nog niet te denken aan de interne structuur die na omzetten naar een nieuwe omgeving opnieuw zal moeten worden opgebouwd (SEO-proof gemaakt). Daarbij, hoe zorgvuldig we het proces ook aanpakken, dan nog de grote kans op verlies van ranking. De keuze is snel gemaakt, dit stellen we nog maar even uit tot eind 2014. Maar goed, uitstel is geen afstel. Reeds 24% van de bezoekers is mobiel en dat gaat alleen nog maar toenemen.

In de auto terug naar huis denk ik nog eens terug. We weten dat de site binnen 12 maanden aangepakt moet worden. Toch wordt er dit jaar wederom ruim 600 uur vrijgemaakt voor SEO waarvan misschien de helft weer naar on-page optimalisatie gaat. Hoe tegenstrijdig klinkt dit! Maar als we een jaar niets doen, waar staan we dan straks in de zoekmachines? Dat risico willen we ook niet nemen ondanks dat we ook niet kunnen inschatten hoe de ranking is na live gang van een nieuwe website. Dit geeft mij een dubbel gevoel. Het is een pure vorm van modern productiearbeid!

Wij verliezen in Nederland inderdaad onze productiearbeid omdat we te duur zijn ten opzichte van de lage lonen landen. Maar door de digitalisering is er wel modern productiearbeid bijgekomen! Taal is moeilijk over te nemen in het buitenland en ik vind dat we tekstschrijven wel het moderne productiearbeid mogen noemen. In de diepere betekenis van marketing heeft het hele mooie namen, maar uiteindelijk komt het in de praktijk veelal neer op heel veel platte pagina’s schrijven. Denk hierbij niet alleen aan sites van bedrijven maar vooral aan allerlei andere internet verdienmodellen. Per dag worden duizenden pagina’s aangemaakt om maar mensen te trekken die hopelijk op een betaalde advertentie klikken. Maar goed dat we hier als mens niet te veel bij stil staan. Maar ik zou stiekem wel eens willen weten hoeveel platform, informatiesites, etc. er zijn in Nederland!

Uiteraard willen we als Marketeer allemaal de diepgang in de content: storytelling, sociale betrokkenheid, communiceren met de doelgroep…. Maar als ik zo analyseer wat er in mijn wereld gebeurt dan zie ik alleen maar heel veel paginavulling. Dit met alle respect voor de mensen die dag in dag uit bezig zijn met teksten schrijven voor producten, diensten en branches waar ze eigenlijk niets van begrijpen. We beginnen de dag met een artikel over de bakkerswereld, vervolgens schakelen we door naar autobanden en als het lekker gaat pakken we ook nog even een woonwinkel mee. De zoekwoorden dienen als de leidraad en als de ‘SEO regeltjes’ maar gevolgd worden zijn we allemaal tevreden. Doe ik het zelf ook wel eens? Natuurlijk, de kachel rookt niet voor niets. Als ik de diepere betekenis uitleg van contentbeheer, dan lijk ik tegen de stroom in te zwemmen. Meedenken? Nee, ik wil gewoon weten wat je vraagt per woord… arrggg.

Niet de ideale uitvoering van online marketing! Ik zweer vanaf nu daarom ook alle bemiddelingssites tussen opdrachtgevers en freelancers af. Die zijn enkel gericht op de inkoop van zo goedkoop mogelijk productiearbeid…

Schizofrene marketing

De vele gezichten van marketing

Dat is de titel van het boek van Joris Merks-Benjaminsen. Het is ook zo, want wat is de toekomst van de Marketeer? “We need to create shop experience online and at the same time we need to create online experiene in the shop.” Prachtig! Wat een ontzettend leuk vak heb ik toch. Ik heb het boek nog niet gelezen maar denk wel dat ik het ga aanschaffen.  (Over ‘denken iets te doen’ later in deze blog nog een leuk voorbeeld.)

Vandaag heb ik een congres bijgewoond, volledig in het teken van digitale marketing. Natuurlijk weer de ‘oja’ en ‘aha’ momenten maar gelukkig kan ik zeggen dat ik niet veel nieuws gezien of gehoord heb. Dat betekent in ieder geval dat in deze tijdsgeest leef. Hele andere vragen die bij mij spelen zijn “Hoe krijg ik al die techniek in hemelsnaam geïmplementeerd voordat het weer verouderd is” en “Het MKB – dus de bedrijven in mijn kring – die hebben toch geen financiële middelen ter beschikking voor dit geweld? Is het dan alleen voorbehouden aan de grote merken? M.a.w. de grote worden groter en de kleine worden kleiner?” Daar hoor ik niets van want de gastsprekers zijn hoofdzakelijk de IT grootheden c.q. aanbieders van al deze mooie diensten. Niets op tegen, maar ik zoek antwoorden naar de vragen waar de gemiddelde ondernemer nu mee worstelt. Mijn uitdaging is dit te vertalen naar kleinere schaal.

Dit filmpje over window shoppen is geweldig en geeft wel een beeld wat ons te wachten staat.  Als je nog even tijd hebt, zeker kijken.

Een paar statements die ik interessant vond afkomstig uit het boek Schizofrene Marketing:

  • Te veel online gericht zijn – en dan met name op de laatste klik ‘de conversie’ – is een risico omdat de aandacht volledig verschuift naar direct sales en dus uitsluitend gericht op scoren met prijs en discount als belangrijkste instrumenten. Dat kan leiden tot merk- en prijserosie. In de wetenschap dat ook het internetplafond een keer bereikt wordt is branding weer belangrijk. Hoe interessant!
  • Wij als marketeers doen graag vooraf onderzoek naar mogelijk koopgedrag en behoefte. Wat blijkt, mensen onderzoeken in de praktijk  soms tot 50% meer merken en alternatieven dan dat ze in eerste instantie denken.  Uiteraard komt dit door internet en daardoor zijn de onderzoeken vooraf eigenlijk waardeloos. De consument kan namelijk het eigen gedrag niet inschatten. Dus wat ik in mijn eerste alinea schreef “ik denk dat ik het boek ga kopen”, dat kan dus wel eens heel anders uitvallen als ik eenmaal ga browsen…
  • Of mensen nu online of offline kopen, het informatie- en zoekgedrag is eigenlijk exact hetzelfde. En ja, het was te verwachten, de beeldvorming komt voor een groot gedeelte tot stand door online media.  Dus pas aan het einde van de reis kun je de potentiële klant loslaten, dus of naar de online winkel begeleiden of naar de stenen winkel.

En ik zou geen Mirjam heten als het mij verder niet opviel dat ze allemaal wel heel ouderwetse presentatietechnieken gebruiken voor bedrijven die voorop lopen in IT. Saaie powerpoint slides,  geen sociale interactie met de zaal of een online experience gehad buiten het filmpje hierboven. Ach, dan doe ik het allemaal nog best goed met de evenementen die ik organiseer  (Kanttekening: ik heb natuurlijk niet alle presentaties kunnen zien en een selectie moeten maken uit de onderwerpen.)

Groupon

De ondergewaardeerde Groupon klant

Gisteren heb ik het weer eens geprobeerd, een arrangement via Groupon. Misschien denkt u bij het lezen van deze eerste zin, daar gaan we weer, dit wordt een negatieve blog over Groupon. Nee hoor, helemaal niet. Als marketeer, ondernemer en mens vind ik dit een geweldig concept. In mijn ogen gaan de ondernemers er niet goed mee om. Ondernemers kiezen er zelf voor om arrangementen op Groupon aan te bieden maar met welk doel vraag ik mij wel eens af.

 

Onderscheid ‘gewone klant’ en ‘Groupon klant’

Heeft u al eens een arrangement geboekt via Groupon? Ik al talloze keren en elke keer valt het mij weer op. (Tja, vraag me niet waarom ik het blijf proberen… Ook de kracht van Groupon.) Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen een gewone of een Groupon klant? Ben ik minder omdat ik via Groupon heb geboekt? Een koopjes-jager, iemand die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, iemand die u liever niet in de zaak heeft zitten? Jammer, want waarom heeft u dan gebruik gemaakt van Groupon en moet ik als klant deze bijsmaak krijgen? Maar misschien bedoelt u als ondernemer dit niet zo, maar heeft u uw personeel vergeten te vertellen wat de bedoeling is van deze actie.

 

Personeel begrijpt het niet…

Waar ik me aan erger al direct bij het binnenkomen. De reactie van de serveerster “Oh, een Groupon-bon, dan moet u in een apart gedeelte plaatsnemen.” Reden? Ik weet het niet, maar goed ik heb weinig keus om zelf een tafeltje te mogen kiezen. Vervolgens zou het een kleine moeite zijn om uit te leggen wat het arrangement inhoudt, immers als Groupon-klant krijg je geen menukaart.  Maar nee, je wordt neergezet in het ‘deze klanten zoveel mogelijk negeren gedeelte’, er wordt geen woord te veel gewisseld laat staan gevraagd of we misschien een broodje vooraf willen. Want bedienend personeel, naast het arrangement willen wij ook drinken, er misschien nog wel iets extra’s bij bestellen of lekker blijven natafelen met een espresso, afzakkertje of  een extra toetje. In de eerste 10 minuten wordt deze gedachte al resoluut gesmoord. Nee, het besluit is al genomen, wij lopen straks nog even het plein op en gaan bij dat gezellige Grand Café afsluiten met een koffie en een whiskey… Jammer ondernemer, weer een gemiste kans voor extra omzet en om een nieuwe trouwe klant te creëren! Want denkt u dat ik hier nu nog terugkom en dit bij mijn vrienden aanbeveel? Gelukkig heb ik mijn aanwezigheid nog niet gedeeld op Facebook of Twitter, jeetje eigenlijk begin ik me al lichtelijk te schamen…

Eindelijk komt er iets op tafel. Wij kijken elkaar aan, zouden we het hiermee moeten doen of krijgen we daarna misschien nog iets? Zullen we het vragen aan de serveerster of staat dat raar?  Hmmm, het is niet veel dus zal toch niet alles zijn? Weet je, dan bestellen we er toch maar wat brood bij. Helaas, dat blijkt te moeilijk als je een Groupon-menu hebt, dikke paniek tussen serveerster en keuken… en natuurlijk het brood is nooit geserveerd!

 

Het doel van Groupon?

Terwijl ik daar gisteren zat dacht ik bij mezelf  “waarom doen ondernemers eigenlijk mee met Groupon”?  Ze klagen dat ze er te weinig aan verdienen en het allemaal nogal tegenvalt. Is dit dan een laatste stuiptrekking of begrijpen ‘ze’ niet dat het een marketingtool is die ook gebruikt moet worden om de vruchten achteraf te kunnen plukken? Het is zaaien en niet alleen oogsten. (De goede uiteraard daargelaten maar ik zou deze blog niet schrijven bij één ervaring!) Vergelijk het eens met adverteren, daarvan weet u niet eens wat het oplevert. Hiermee draait u in ieder geval nog break-even. Iedereen weet dat u niet kunt verdienen aan de prijs van het arrangement dus dat is al een verloren zaak. Maar dat is toch niet het doel van deze actie? Om welke reden u uw restaurant niet vol krijgt weet ik niet, u gebruikt Groupon om het wel vol te krijgen. Laat dan ook zien wat u kunt en waarom u het wel waard bent. Geef een reden voor uw bestaansrecht waarom ik terugkom en mijn vrienden meeneem! Dan bent u goed bezig, niet om ons als inferieur publiek te behandelen.

Zo dat ben ik ook weer kwijt. Zal ik de Groupon app nu voor eens en altijd deleten of toch niet….