De betrouwbaarheid van beoordelingen webshops

Ik kreeg onlangs een zeer vreemde advertentie in mijn tijdlijn, naar wat later bleek van een oplichtersbende op internet (dat ging over Bitcoins). De advertentie trok mijn aandacht omdat deze gewoon niet waar kon zijn. U kent dat wel, de gezegde ‘te mooi om waar te zijn’ was hier van toepassing. Bij het proberen te achterhalen van de eigenaar van de site kwam ik er achter dat de site pas 29 dagen oud was. Maar de reviews waren al van jaren oud. Dat stinkt…. dus ik ben in de wereld van beoordelingen webhops gestapt.

Echte beoordelingen verzamelen kost tijd en energie

Als marketeer weet ik dat je niet zomaar beoordelingen krijgt. Dat kost tijd en energie. De mens is van nature ook zo ingesteld dat een negatieve review eerder gegeven wordt dan een positieve review. Of de ervaring moet alle verwachtingen overtreffen, dan bent u ook vast bereid een goede review te geven. Maar doorgaans is het als bedrijf niet eenvoudig om de verwachtingen te overtreffen. Dus dan is het verzamelen van beoordelingen echt een dagtaak.

En ik heb het zakelijk wel vaker meegemaakt. Er staat een nieuw bedrijfje op, een disruptor, en binnen no time hebben ze tientallen positieve beoordeling. Yeah, right. Maar wat wordt er tegen gedaan?

De consumentenbond heeft hier ook al eerder voor gewaarschuwd.Op de site vindt u hier ook handige tips. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet toezicht houden, maar is dat ook mogelijk met de duizenden webhops? Vooralsnog zijn ze niet verder gekomen dan vrijblijvende richtlijnen.


Beoordelingen webshops komen met een beetje hulp van de fabrikant tot stand…

Korting of geld geven voor een positieve review, een product gratis weggeven in ruil voor een positieve beoordeling, personeelsleden een beoordeling laten geven… bedrijven halen alles uit de kast. Niet zo vreemd natuurlijk, uit onderzoek komt naar voren dat 72% de beoordelingen van de webshops leest en op basis hiervan ook een beslissing neemt.

Beoordeel de beoordelingen…

Kijk goed naar de beoordelingen. Eén van de belangrijkste kenmerken vind ik wel het profiel. Vaak wordt er een foto getoond en lijkt het net een koppeling met een facebook-profiel. Check of dit klopt. U zult snel zien of dit lege profielen zijn. De persoonsfoto’s worden gewoon van internet gekopieerd.

beoordeling webhops, betrouwbaarheid reviews, check beoordelingen

Hoe zit het met de beoordeling websites?

Als webshop-eigenaar kun je online zeer eenvoudig een review-abonnement afsluiten. Bekende namen zijn Trustpilot en Kiyoh. Maar dat zegt niks. Ze zorgen alleen voor de omgeving, beoordelingen kunnen net zo goed nep zijn. Kiyoh schermt met het feit dat thuiswinkel.org een partner is. Maar wie goed kijkt ziet dat thuiswinkel.org de reviewsoftware van Kiyoh aanbiedt en hier waarschijnlijk zelf ook weer wat mee verdient. De reviewsites zijn niet verantwoordelijk voor de echtheid of betrouwbaarheid van de beoordelingen. Dit ligt bij de webshopeigenaar.

Waarschijnlijk is het niet mogelijk om als webshopeigenaar reviews te wijzigen. Maar de schrijver kan dat wel dus wat gebeurt er dan? Met een ‘commerciële oplossing’ wordt de negatieve review snel aangepast in een positieve….

Over thuiswinkel.org gesproken, welke veiligheid biedt dit als het gaat om nep beoordelingen? Je krijgt zeer eenvoudig het certificaat of logo om te gebruiken op je website. Het is niet echt een keurende instantie en zeker ook geen garantiefonds. Het is een slim opgezet keurmerk bij de opkomst van internet. Er zijn 2.200 webshops aangesloten. Maar bedenk, er zijn ruim 37.000 webshops is Nederland! En die andere 35.000 zijn echt niet allemaal malafide.

Moraal van het verhaal, gebruik gezond verstand. Bij ‘te mooi om waar te zijn’ moet je alarm afgaan. Check de profielen van de reviewers. En twijfel je dan nog, Google dan op ervaringen van gebruikers en sla hier de reviewsites over.